Humanistisen ammattikorkeakoulun Erasmus- ulkomaanharjoittelun kehittäminen
Virkamäki, Johanna (2015)
Virkamäki, Johanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132205
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu. Pyrkimyksenä oli koota tietoa Erasmus+ -ulkomaanharjoittelusta; Euroopan Unionilta, Opetus ja kulttuuriministeriöltä sekä Humakilta. Tavoitteena oli saada aikaan selvitystyö, jossa teoriaosuuden päätteeksi tutkimusmenetelmää käyttämällä on saatu selville opiskelijoiden kokemus ulkomaanharjoittelusta. Näin mahdolliset kehittämisenaiheet tulevat näkyville.
Erasmus- ohjelma sisältää tavoitteita ja vaatimuksia opiskelijalle ja korkeakoululle. Opinnäytetyössä selvitän hallinnollisten tahojen osuudet. Tärkeimpänä ammattikorkeakoulu Humakin ja opiskelijan yhteistyö. Mihin asioihin Humak voisi organisaationa vaikuttaa tai miten ulkomaanharjoittelua voisi hallinnollisin keinoin kehittää, jotta opiskelija saisi ulkomaanharjoittelusta maksimaalisen hyödyn? Näihin kysymyksiin opinnäytetyöni pyrkii vastaamaan.
Ulkomaanharjoittelu on opiskelijoille merkittävä osa oppimista. Humakin omiin kansainvälisiin tavoitteisiin pääseminen edellyttää kuitenkin asiaan tarkempaa perehtymistä myös opiskelijoiden kokemusten pohjalta. Aineistonkeruumenetelmänä käytin opiskelijoiden tekemiä ulkomaanharjoitteluraportteja. Niistä saadut tulokset kertovat seikoista, joita hallinnollisesta perspektiivistä kehittämällä ulkomaanharjoittelua voi parantaa. Toisena tiedonhankintamenetelmänä käytin kyselytutkimusta. Tulokset ovat merkittäviä että kulttuurituottajien ammattialalle niin myös koko Humakin tuleville opiskelijoille.
Humakin kansainvälisyydestä vastaavat lehtorit voivat hyödyntää opinnäytetyössäni kuvia ja taulukkoja, jotka olen koonnut eri lähteitä käyttämällä ja yhdistämällä. Erityisesti Humak voi hyödyntää tiedonhankintamenetelmien tuloksia ja johtopäätöstä.
Erasmus- ohjelma sisältää tavoitteita ja vaatimuksia opiskelijalle ja korkeakoululle. Opinnäytetyössä selvitän hallinnollisten tahojen osuudet. Tärkeimpänä ammattikorkeakoulu Humakin ja opiskelijan yhteistyö. Mihin asioihin Humak voisi organisaationa vaikuttaa tai miten ulkomaanharjoittelua voisi hallinnollisin keinoin kehittää, jotta opiskelija saisi ulkomaanharjoittelusta maksimaalisen hyödyn? Näihin kysymyksiin opinnäytetyöni pyrkii vastaamaan.
Ulkomaanharjoittelu on opiskelijoille merkittävä osa oppimista. Humakin omiin kansainvälisiin tavoitteisiin pääseminen edellyttää kuitenkin asiaan tarkempaa perehtymistä myös opiskelijoiden kokemusten pohjalta. Aineistonkeruumenetelmänä käytin opiskelijoiden tekemiä ulkomaanharjoitteluraportteja. Niistä saadut tulokset kertovat seikoista, joita hallinnollisesta perspektiivistä kehittämällä ulkomaanharjoittelua voi parantaa. Toisena tiedonhankintamenetelmänä käytin kyselytutkimusta. Tulokset ovat merkittäviä että kulttuurituottajien ammattialalle niin myös koko Humakin tuleville opiskelijoille.
Humakin kansainvälisyydestä vastaavat lehtorit voivat hyödyntää opinnäytetyössäni kuvia ja taulukkoja, jotka olen koonnut eri lähteitä käyttämällä ja yhdistämällä. Erityisesti Humak voi hyödyntää tiedonhankintamenetelmien tuloksia ja johtopäätöstä.