Tuotekehitysyksikön toimitusvarmuuden ja laadun parantaminen
Partanen, Joni (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503042731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503042731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuotekehityksen toimitusvarmuuden ja laadun parantami-nen. Nykyisen toimintamallin ongelmien kuvauksen ohella opinnäytetyössä oli tarkoitus havainnollistaa löydettyjen ongelmakohtien vaikutuksia tuotekehitykseen ja sitä, miten ne heijastuivat lopputuotteeseen ja ennen kaikkea loppuasiakkaalle.
Materiaalia kerättiin n. vuoden ajan yrityksen tuotteen julkaisuprosessia ja siihen liittyviä yrityskohtaisia käytännön epäkohtia havainnoimalla ja kirjaamalla. Ongelmat kerättiin kokonaisuuksiksi ja vaiheistettiin tuotteen julkaisusykliä seuraten, minkä jälkeen ongelmien vaikutukset saatiin kuvattua korjaavien toimenpiteiden tietopohjaksi.
Materiaalin perusteella johdettiin ratkaisut, joilla laatua ja toimintavarmuutta pystyttiin parantamaan ilman suurempia muutoksia yrityksen nykyisiin byrokraattisiin prosesseihin. Samalla kehitettiin tavoitemalli, millä yrityksen nykyisen tilanteen huomioon ottaen pystyttäisiin huomattavasti parantamaan tuotekehityksen tilannetta sidosryhmien ja laadun näkökulmasta.
Havaintojen mukaan ongelmat johtuivat pääsääntöisesti joko kommunikaatiosta tai sen puutteesta, ja siihen vaikuttivat oleellisesti monipuolinen ja rikas organisaatio runsaine sidosryhmineen. Prosessiongelmien korjaamisen tai poistamisen jälkeen todettiin, että tehokkuutta pystyttäisiin lisäämään työntekijöitä motivoimalla.
Materiaalia kerättiin n. vuoden ajan yrityksen tuotteen julkaisuprosessia ja siihen liittyviä yrityskohtaisia käytännön epäkohtia havainnoimalla ja kirjaamalla. Ongelmat kerättiin kokonaisuuksiksi ja vaiheistettiin tuotteen julkaisusykliä seuraten, minkä jälkeen ongelmien vaikutukset saatiin kuvattua korjaavien toimenpiteiden tietopohjaksi.
Materiaalin perusteella johdettiin ratkaisut, joilla laatua ja toimintavarmuutta pystyttiin parantamaan ilman suurempia muutoksia yrityksen nykyisiin byrokraattisiin prosesseihin. Samalla kehitettiin tavoitemalli, millä yrityksen nykyisen tilanteen huomioon ottaen pystyttäisiin huomattavasti parantamaan tuotekehityksen tilannetta sidosryhmien ja laadun näkökulmasta.
Havaintojen mukaan ongelmat johtuivat pääsääntöisesti joko kommunikaatiosta tai sen puutteesta, ja siihen vaikuttivat oleellisesti monipuolinen ja rikas organisaatio runsaine sidosryhmineen. Prosessiongelmien korjaamisen tai poistamisen jälkeen todettiin, että tehokkuutta pystyttäisiin lisäämään työntekijöitä motivoimalla.