Kolmen vaatealan yrityksen vastuullisuusviestintä verkossa
Sumanen, Noora (2015)
Sumanen, Noora
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503082867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503082867
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyötutkimus käsittelee kolmen eri vaatealan yrityksen vastuullisuustoi-mintaa sekä siitä viestimistä. Aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden vuoksi, sekä yritys-vastuuteemaryhmän tarpeesta saada aiheesta tietoa. Yritysvastuullisuus on yhä enenevissä määrin osa yritysten strategiaa ja se on myös kuluttajille yhä tärkeämpää. Case-yrityksiksi valikoitui kolme tunnettua vaatealan yritystä: H&M, Lindex sekä Zara. Nämä yritykset olivat kooltaan sekä tunnettavuudeltaan sopivia tutkimuksen kohteiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yritys viestii vastuullisuudestaan verk-kosivuillaan ja miten kuluttajat suhtautuvat vastuullisuudesta viestimiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastattelemalla seit-semää 24-59-vuotiasta henkilöä. Haastateltavat jaettiin kolmeen eri ryhmään. Haastatte-lutilanteessa seurattiin kysymyssarjaa, joka pohjautui pitkälti opinnäyteyön pääongel-maan sekä alaongelmiin. Keskustelu haastattelutilanteissa kulki vapaasti noudattamatta liian rajattua kaavaa, jotta haastateltavien näkemyksiä saataisiin paremmin esille.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että vaikka yritykset panostavat nykypäivänä yhä enemmän vastuullisuuteen, on siitä viestiminen vielä melko vähäistä. Vaikka osa haastateltavista oli kiinnostunut yritysten vastuullisuustoiminnasta, eivät he olleet oma-aloitteisesti etsineet tietoa yksittäisen yrityksen vastuullisuudesta. Haastateltavat näkivät yritysvastuullisuuden positiivisena asiana, mutta sen luotettavuus ja näkyvyys koettiin heikkona.
Kehitettävää yrityksillä olisikin panostaa enemmän vastuullisuusviestintään, sillä osalle kuluttajista vastuullisuus on osa ostopäätöstä. Haastatteluissa kävi ilmi, että case-yritysten nykyinen vastuullisuusviestintä ei sellaisenaan riitä, jotta se saavuttaisi kuluttajan. Jotta vastuullisuusviestintä olisi yritykselle hyödyllistä, tulisi sen näkyvyyteen ja sisältöön kiinnittää enemmän huomiota.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yritys viestii vastuullisuudestaan verk-kosivuillaan ja miten kuluttajat suhtautuvat vastuullisuudesta viestimiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastattelemalla seit-semää 24-59-vuotiasta henkilöä. Haastateltavat jaettiin kolmeen eri ryhmään. Haastatte-lutilanteessa seurattiin kysymyssarjaa, joka pohjautui pitkälti opinnäyteyön pääongel-maan sekä alaongelmiin. Keskustelu haastattelutilanteissa kulki vapaasti noudattamatta liian rajattua kaavaa, jotta haastateltavien näkemyksiä saataisiin paremmin esille.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että vaikka yritykset panostavat nykypäivänä yhä enemmän vastuullisuuteen, on siitä viestiminen vielä melko vähäistä. Vaikka osa haastateltavista oli kiinnostunut yritysten vastuullisuustoiminnasta, eivät he olleet oma-aloitteisesti etsineet tietoa yksittäisen yrityksen vastuullisuudesta. Haastateltavat näkivät yritysvastuullisuuden positiivisena asiana, mutta sen luotettavuus ja näkyvyys koettiin heikkona.
Kehitettävää yrityksillä olisikin panostaa enemmän vastuullisuusviestintään, sillä osalle kuluttajista vastuullisuus on osa ostopäätöstä. Haastatteluissa kävi ilmi, että case-yritysten nykyinen vastuullisuusviestintä ei sellaisenaan riitä, jotta se saavuttaisi kuluttajan. Jotta vastuullisuusviestintä olisi yritykselle hyödyllistä, tulisi sen näkyvyyteen ja sisältöön kiinnittää enemmän huomiota.