Maaseutumatkailuyrittäjien näkemyksiä kestävän kehityksen mukaisista toimista : Haastattelututkimus maaseudun matkailu- ja palvelualan yrityksissä Etelä-Karjalassa
Heimala, Heikki (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503283671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503283671
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän haastattelutyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin pienissä Etelä-Karjalan maaseudun matkailuyrityksissä toimitaan kestävän kehityksen mukaisesti pääasiassa ekologisesta näkökulmasta.
Kyselytutkimuksella kartoitettiin ympäristövastuullisuuden toteuttamista sekä kehittämistarpeita pienten matkailuyritysten arjessa. Haastattelussa etsittiin ratkaisuja kestävän kehityksen mukaisten toimien hyödyntämiseksi asiakaspalvelussa, yrityksen palveluiden markkinoinnissa sekä tiedusteltiin yrittäjien koulutustarpeita. Lisäksi tavoitteena oli löytää maaseudun matkailualan yrityksille hyviä käytäntöjä, joita voidaan jakaa yrittäjäverkostossa. Koska paikallisuus koetaan matkailussa usein ekologisena, yrittäjiltä kysyttiin myös muiden paikallisten palveluiden ja materiaalien käyttämisestä yritystoiminnassa.
Työn tilaajana oli Länsi-Saimaan kehittämisyhdistys ry. Yhdistys on Lappeenrannan seudulla (Lappeenranta, Taipalsaari, Luumäki, Savitaipale, Lemi) toimiva Leader-ryhmä. Yhdistyksen tavoitteena on maaseudun yritystoiminnan kehittämisen lisäksi paikallistalouden ja kestävän kehityksen vahvistaminen. Tehtävänä on toimijoiden aktivointi ja neuvonta sekä maaseudun yritysten ja yhdistysten rahoitus.
Yrittäjiä (13 kpl) haastateltiin henkilökohtaisesti ja vastaukset kirjattiin. Haastateltavat olivat perheyrityksiä tai yksinyrittäjiä. Aihe innosti kiitettävästi haastateltavia. Jokainen yritys käsitteli kestävää kehitystä pääasiassa oman yritystoiminnan konkreettisten toimien kautta. Kehittäminen nähtiin pääasiassa energiansäästöön ja oman yrittäjätyön helpottamiseen tähtäävinä asioina. Maaseutumatkailuyrittäjät olivat erittäin motivoituneita asiakaspalvelun kehittämisessä. Erityisesti asiakasviestintään kaivattiin opastusta. Eniten yrittäjiä askarrutti se, miten on paras tapa saada viesti asiakkaalle yrityksen kestävän kehityksen mukaisista tavoitteista? Myös yhteisen kestävän kehityksen aluemarkkinointiin ollaan kiinnostuneita osallistumaan.
Tämän haastattelutyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin pienissä Etelä-Karjalan maaseudun matkailuyrityksissä toimitaan kestävän kehityksen mukaisesti pääasiassa ekologisesta näkökulmasta.
Kyselytutkimuksella kartoitettiin ympäristövastuullisuuden toteuttamista sekä kehittämistarpeita pienten matkailuyritysten arjessa. Haastattelussa etsittiin ratkaisuja kestävän kehityksen mukaisten toimien hyödyntämiseksi asiakaspalvelussa, yrityksen palveluiden markkinoinnissa sekä tiedusteltiin yrittäjien koulutustarpeita. Lisäksi tavoitteena oli löytää maaseudun matkailualan yrityksille hyviä käytäntöjä, joita voidaan jakaa yrittäjäverkostossa. Koska paikallisuus koetaan matkailussa usein ekologisena, yrittäjiltä kysyttiin myös muiden paikallisten palveluiden ja materiaalien käyttämisestä yritystoiminnassa.
Työn tilaajana oli Länsi-Saimaan kehittämisyhdistys ry. Yhdistys on Lappeenrannan seudulla (Lappeenranta, Taipalsaari, Luumäki, Savitaipale, Lemi) toimiva Leader-ryhmä. Yhdistyksen tavoitteena on maaseudun yritystoiminnan kehittämisen lisäksi paikallistalouden ja kestävän kehityksen vahvistaminen. Tehtävänä on toimijoiden aktivointi ja neuvonta sekä maaseudun yritysten ja yhdistysten rahoitus.
Yrittäjiä (13 kpl) haastateltiin henkilökohtaisesti ja vastaukset kirjattiin. Haastateltavat olivat perheyrityksiä tai yksinyrittäjiä. Aihe innosti kiitettävästi haastateltavia. Jokainen yritys käsitteli kestävää kehitystä pääasiassa oman yritystoiminnan konkreettisten toimien kautta. Kehittäminen nähtiin pääasiassa energiansäästöön ja oman yrittäjätyön helpottamiseen tähtäävinä asioina. Maaseutumatkailuyrittäjät olivat erittäin motivoituneita asiakaspalvelun kehittämisessä. Erityisesti asiakasviestintään kaivattiin opastusta. Eniten yrittäjiä askarrutti se, miten on paras tapa saada viesti asiakkaalle yrityksen kestävän kehityksen mukaisista tavoitteista? Myös yhteisen kestävän kehityksen aluemarkkinointiin ollaan kiinnostuneita osallistumaan.