Äänet kuulluksi : Dokumentaarisuus yhteisön työvälineenä
Marjakangas, Mirka (2015)
Marjakangas, Mirka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164430
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tekijä tutkii dokumentaarisuutta yhteisön työvälineenä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusotteena käytettiin autoetnografia. Opinnäytetyön tavoitteena on laajentaa teatteri-ilmaisun ohjaajan ammattikenttää ja luoda sovellettavia työvälineitä. Tutkimuskysymyksenä oli, kuinka dokumentaarisuutta voidaan hyödyntää yhteisön kanssa työskennellessä. Dokumentaarisuudella tekijä tarkoittaa aineistoa, joka on ensikäden aineistoa ja kertoo tositapahtumista. Dokumentaarisuudella tarkoitetaan myös työskentelymenetelmiä, joilla pyritään keräämään aineistoa, esimerkiksi haastattelut.
Aineiston analyysinä käytettiin teema-analyysiä. Tekijä keräsi aineistoa haastatteluilla, video ja -äänimateriaalilla sekä työpäiväkirjalla. Janne Junttilan Dokumenttiteatterin Uusi aalto – kirja toimi pääasiallisena lähdeteoksena tietoperustassa.
Tekijä toimi neljän päivän ajan intensiivityöpajan vetäjänä Villa Elbassa, Lasselan rakennuksessa. Lassela on sosiaalisen nuorisotyön tila sekä Kokkolan kaupungin Pajakoulun opetustila. Työpajaan osallistuneet olivat opiskelijoita, jotka suorittivat harjoittelua Villa Elban Lasselassa. Opiskelijat olivat media-assistentti opiskelijoita sekä nuoriso-ohjaaja opiskelijoita.
Työpajan tavoitteena oli antaa osallistujille uusia työkaluja omalle alalleen tai uusia näkökulmia dokumentaarisen aineiston käytöstä ja keräämisestä. Työpajan lähtökohtana olivat osallistujien tarinat ja kokemukset omasta elämästä. Työpajassa tutustuttiin draamallisiin harjoitteisiin sekä dokumentaarisen materiaalin käyttöön eri näkökulmista. Työpajassa tutkittiin ja keskusteltiin omista kokemuksista, dokumentaarisen materiaalin muuttumisesta sekä dokumenttien ja median totuudenmukaisuudesta. Opinnäytetyössä tekijä nostaa esille työpajasta nousseita teemoja, esimerkiksi medianlukutaidot ja totuudenmukaisuus. Teemoja on mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa työskenneltäessä yhteisöjen tai ryhmien kanssa.
Tekijä editoi työpajasta ja työpajan ulkopuolelta kerätyistä materiaaleista ääniteoksen nimeltä Perustuu tosi ääniin. Ääniteoksen perustana oli dokumentaarisesta työpajasta esille noussut teema äänen tärkeydestä puhuttaessa autenttisesta materiaalista.
Aineiston analyysinä käytettiin teema-analyysiä. Tekijä keräsi aineistoa haastatteluilla, video ja -äänimateriaalilla sekä työpäiväkirjalla. Janne Junttilan Dokumenttiteatterin Uusi aalto – kirja toimi pääasiallisena lähdeteoksena tietoperustassa.
Tekijä toimi neljän päivän ajan intensiivityöpajan vetäjänä Villa Elbassa, Lasselan rakennuksessa. Lassela on sosiaalisen nuorisotyön tila sekä Kokkolan kaupungin Pajakoulun opetustila. Työpajaan osallistuneet olivat opiskelijoita, jotka suorittivat harjoittelua Villa Elban Lasselassa. Opiskelijat olivat media-assistentti opiskelijoita sekä nuoriso-ohjaaja opiskelijoita.
Työpajan tavoitteena oli antaa osallistujille uusia työkaluja omalle alalleen tai uusia näkökulmia dokumentaarisen aineiston käytöstä ja keräämisestä. Työpajan lähtökohtana olivat osallistujien tarinat ja kokemukset omasta elämästä. Työpajassa tutustuttiin draamallisiin harjoitteisiin sekä dokumentaarisen materiaalin käyttöön eri näkökulmista. Työpajassa tutkittiin ja keskusteltiin omista kokemuksista, dokumentaarisen materiaalin muuttumisesta sekä dokumenttien ja median totuudenmukaisuudesta. Opinnäytetyössä tekijä nostaa esille työpajasta nousseita teemoja, esimerkiksi medianlukutaidot ja totuudenmukaisuus. Teemoja on mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa työskenneltäessä yhteisöjen tai ryhmien kanssa.
Tekijä editoi työpajasta ja työpajan ulkopuolelta kerätyistä materiaaleista ääniteoksen nimeltä Perustuu tosi ääniin. Ääniteoksen perustana oli dokumentaarisesta työpajasta esille noussut teema äänen tärkeydestä puhuttaessa autenttisesta materiaalista.