Maventan API-integraatiosta saatavat hyödyt
Mäkelä, Eero (2015)
Mäkelä, Eero
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164447
Tiivistelmä
Opinnäyte on tehty toimeksiantona Visma Solutions Oy:n alaisuudessa toimivalle verkkolas-kuoperaattori Maventalle. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella mitä hyötyjä pääasiassa taloushallinnon ohjelmistojen valmistajat ovat saaneet rakennettuaan integraation Maventan tarjoamaan verkkolaskupalveluun, sekä kartoittaa mahdollisia ongelmakohtia integraatioprojektin eri vaiheissa.
Työn tietoperusta koostuu digitaalisen taloushallinnon määrittelystä ja sen kehitysvaiheiden läpikäynnistä. Tarkemmin esitellään verkkolaskutuksen osalta oleellisimmat taloushallinnon osa-alueet, eli myynti- ja ostolaskuprosessit. Tietoperustassa esitellään myös verkkolaskutusta ja ohjelmistointegraation tekemisen lähtökohtia yleisellä tasolla.
Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena kevään 2015 aikana. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, jotka on tehty kuuden eri integraation tehneen yrityksen edustajan kanssa. Haastattelut tehtiin tammi-helmikuun aikana, ja aineiston purkaminen ja analysointi tehtiin maalis-huhtikuussa 2015.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että verkkolaskuintegraatiosta saadut hyödyt ovat pääasiassa uuden myyntiargumentin saaminen uusasiakashankintaan ja lisämyyntiin sekä uuden liiketoimintamallin saaminen, kun partneriyritys voi laskuttaa verkkolaskutuksesta syn-tyneet veloitukset loppuasiakkaalta oman, Maventan suorien asiakkaiden hinnastosta eroavan hinnastonsa mukaisesti.
Varsinaisen tutkimusongelman lisäksi tutkimustuloksia analysoidessa esiin nousi myös uusi näkökulma. Aineistosta pystyttiin löytämään tietoa siitä, mitkä asiat koettiin toimiviksi Maven-tan ja partnerin yhteistyössä ja missä koettiin olevan parantamisen varaa.
Aineiston perusteella nousi kolme kehitysehdotusta: viestintä, laskutus sekä imago. Kehitys-ehdotusten rajaamisessa on käytetty aineiston lisäksi työn kautta havainnointia, sillä opinnäy-tetyön tekijä työskentelee toimeksiantajayrityksessä asiakasrajapinnassa.
Työn tietoperusta koostuu digitaalisen taloushallinnon määrittelystä ja sen kehitysvaiheiden läpikäynnistä. Tarkemmin esitellään verkkolaskutuksen osalta oleellisimmat taloushallinnon osa-alueet, eli myynti- ja ostolaskuprosessit. Tietoperustassa esitellään myös verkkolaskutusta ja ohjelmistointegraation tekemisen lähtökohtia yleisellä tasolla.
Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena kevään 2015 aikana. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, jotka on tehty kuuden eri integraation tehneen yrityksen edustajan kanssa. Haastattelut tehtiin tammi-helmikuun aikana, ja aineiston purkaminen ja analysointi tehtiin maalis-huhtikuussa 2015.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että verkkolaskuintegraatiosta saadut hyödyt ovat pääasiassa uuden myyntiargumentin saaminen uusasiakashankintaan ja lisämyyntiin sekä uuden liiketoimintamallin saaminen, kun partneriyritys voi laskuttaa verkkolaskutuksesta syn-tyneet veloitukset loppuasiakkaalta oman, Maventan suorien asiakkaiden hinnastosta eroavan hinnastonsa mukaisesti.
Varsinaisen tutkimusongelman lisäksi tutkimustuloksia analysoidessa esiin nousi myös uusi näkökulma. Aineistosta pystyttiin löytämään tietoa siitä, mitkä asiat koettiin toimiviksi Maven-tan ja partnerin yhteistyössä ja missä koettiin olevan parantamisen varaa.
Aineiston perusteella nousi kolme kehitysehdotusta: viestintä, laskutus sekä imago. Kehitys-ehdotusten rajaamisessa on käytetty aineiston lisäksi työn kautta havainnointia, sillä opinnäy-tetyön tekijä työskentelee toimeksiantajayrityksessä asiakasrajapinnassa.