Vauhtia, vapautta ja vaikutusvaltaa : Katsaus 10–14-vuotiaiden showtanssimaailmaan
Väisänen, Miina (2015)
Väisänen, Miina
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504255003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504255003
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella 10–14-vuotiaiden showtanssikäsitystä ja selvittää, mitkä asiat tähän vaikuttavat. Lisäksi sivutavoitteena selvitän, nouseeko tutkimuksessani ilmi jotain toistuvia teemoja ja pohdin, onko näitä teemoja syytä rikkoa tai tarkastella toisesta näkökulmasta.
Halu tutkia aihetta on lähtöisin tanssinopettajan työstäni, jossa olen huomannut edellä mainitsemallani ikäryhmällä olevan tarve nopeaan etenemiseen ja liikkeeseen tanssissa. Lisäksi olen havainnut, että tiettyjä elementtejä on hankala opettaa, perustella ja selittää ikäryhmälle auki.
Olen toteuttanut tutkimukseni neljälle showtanssiryhmälle itse suunnittelemani kyselylomakkeen avulla, jossa selvitän tutkimushenkilöiden asenteita showtanssia kohtaan. Olen käynyt läpi asenteiden muodostumisen mekanismeja ja selvittänyt, mitkä tekijät muovaavat asenteitamme. Lisäksi olen peilannut tuloksia kehityspsykologian ikäluokituksen avulla ja tutkinut myös valmentajan merkitystä asenteihin vaikuttajana. Aineiston tulkinnassa ja pohdinnassa olen hyödyntänyt myös omaa kokemustani alalla.
Tuloksista kävi ilmi valmentajan vahva vaikutus asenteiden kasvattajana ja muokkaajana. Showtanssin opettaja antaa oman toimintansa ja mielipiteidensä kautta suunnan showtanssikuvan rakentumisessa. Lisäksi ikäryhmille ominainen, vielä hieman karkea tiedonkäsittelytapa ja ympäröivän maailman havainnointi, näkyi tutkimushenkilöiden showtanssikäsityksessä. Testiryhmät arvostivat showtanssissa visuaalisesti näyttäviä elementtejä, sosiaalisuutta ja vaudikkuutta. Lisäksi kaikkia tutkimushenkilöitä yhdisti voimakas tunneside lajia kohtaan.
Pohdinnan kautta huomasin tarpeen kehittää tanssituntien avointa keskustelukulttuuria, lisätä oppilaat joskus mukaan tuntien sisällön suunnitteluun ja löytää keino tuoda hitautta mukaan tanssitunneille. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tanssin opetus- ja suunnittelutyössä sekä showtanssikuvan rakentamisessa.
Halu tutkia aihetta on lähtöisin tanssinopettajan työstäni, jossa olen huomannut edellä mainitsemallani ikäryhmällä olevan tarve nopeaan etenemiseen ja liikkeeseen tanssissa. Lisäksi olen havainnut, että tiettyjä elementtejä on hankala opettaa, perustella ja selittää ikäryhmälle auki.
Olen toteuttanut tutkimukseni neljälle showtanssiryhmälle itse suunnittelemani kyselylomakkeen avulla, jossa selvitän tutkimushenkilöiden asenteita showtanssia kohtaan. Olen käynyt läpi asenteiden muodostumisen mekanismeja ja selvittänyt, mitkä tekijät muovaavat asenteitamme. Lisäksi olen peilannut tuloksia kehityspsykologian ikäluokituksen avulla ja tutkinut myös valmentajan merkitystä asenteihin vaikuttajana. Aineiston tulkinnassa ja pohdinnassa olen hyödyntänyt myös omaa kokemustani alalla.
Tuloksista kävi ilmi valmentajan vahva vaikutus asenteiden kasvattajana ja muokkaajana. Showtanssin opettaja antaa oman toimintansa ja mielipiteidensä kautta suunnan showtanssikuvan rakentumisessa. Lisäksi ikäryhmille ominainen, vielä hieman karkea tiedonkäsittelytapa ja ympäröivän maailman havainnointi, näkyi tutkimushenkilöiden showtanssikäsityksessä. Testiryhmät arvostivat showtanssissa visuaalisesti näyttäviä elementtejä, sosiaalisuutta ja vaudikkuutta. Lisäksi kaikkia tutkimushenkilöitä yhdisti voimakas tunneside lajia kohtaan.
Pohdinnan kautta huomasin tarpeen kehittää tanssituntien avointa keskustelukulttuuria, lisätä oppilaat joskus mukaan tuntien sisällön suunnitteluun ja löytää keino tuoda hitautta mukaan tanssitunneille. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tanssin opetus- ja suunnittelutyössä sekä showtanssikuvan rakentamisessa.