TIIVISTELM� Rajala, Hannele ja Sinervo, Taina. KOHTAAMISEN ILO. Varhaiskasvattajien kokemuksia satuhieronnasta. Syksy 2015, 48 sivua, 3 liitett�. Diakonia-ammattikorkeakoulu, J�rvenp��. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus. T�ss� opinn�ytety�ss� tutkimuksen kohteena olivat satuhieronnan vaikutukset lapsiin sek� vuorovaikutukseen varhaiskasvattajan ja lapsen v�lill�. Tutkimus antoi tietoa satuhieronta-menetelm�st� yhten� mahdollisuutena tukea lapsen hyvinvointia varhaiskasvatuksen arjessa. Opinn�ytety�mme aineisto ker�ttiin Internetiss� Webrol-ohjelmalla Satuhieronnan Facebook-sivustolla olevalla linkill�. Tutkimuksessa ker�ttiin tietoa kyselyyn vastanneiden varhaiskasvattajien omista satuhieronta-kokemuksista sek� heid�n tekemist� havainnoista lasten satuhieronta-kokemuksista. Kysymyksi� oli laadittu yksitoista, joihin vastasi 10 varhaiskasvattajaa. Ker�tty aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Opinn�ytety�mme on laadullinen tutkimus, jonka l�ht�kohtana oli tutkia ihmisten omia kokemuksia. Tutkimustulokset ohjasivat keskeisen teoriatiedon hankkimista liittyen kosketukseen, osallisuuteen, vuorovaikutukseen ja yhteis�llisyyteen. Vastaajat kokivat satuhieronta-menetelm�n olevan lapselle sek� yksil�llisesti ett� yhteis�llisesti merkityksellinen kokemus. Jokainen lapsi saa satuhieronnasta sit� mit� juuri h�n tarvitsee rohkaisten herkk�� ja rauhoittaen levotonta lasta. Satuhieronta on aina k�ytett�viss� oleva positiivinen ty�menetelm�. Asiasanat: satuhieronta, satu, osallisuus, kosketus, vuorovaikutus. ABSTRACT Rajala, Hannele and Sinervo, Taina. Early childhood educators' experiences of Fairy tale massage. 48 p., 3 appendices. Language: Finnish. Autumn 2015. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services, Option in Social Services and Education. Degree: Bachelor of Social Services. The purpose of this bachelor's thesis was to study what kind of effect Fairy tale massage has on children and interaction. In particular, the aim was to supplement our theoretical knowledge about the Fairy tale massage as part of supporting child's welfare by research. This bachelor's thesis was qualitative. Research material was collected on the Finnish Facebook group of story massage by using Webropol online questionnaire. It consisted of eleven questions which were focusing on kindergarten teachers' Fairy tale massage experiences. There were eleven respondents. The answers were analysed using theory guided content analysis. Results show that the Fairy tale massage method will be to a child, both individually and communally meaningful experience. Each child receives from Fairy tale massage what he needs exactly to encouraging shy and calming restless children. Furthermore, the Fairy tale massage method is always available as a positive working method. In addition, the results show that Fairy tale message is already the part of kindergartens everyday life. Key words: Fairy tale massage, story, inclusion, touch, interaction