TIIVISTELM€ Haltia, Eero. Koti Kiikarissa - Kokemusasiantuntijuus maahanmuuttajien asumiskoulutustyšssŠ. JŠrvenpŠŠ, syksy 2012, 70s., 4 liitettŠ. Diakonia-ammattikorkeakoulu, JŠrvenpŠŠn yksikkš, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonian suuntautumisvaihtoehto, sosionomi - diakoni (AMK) KehittŠmishankkeen tarkoituksena on julkistaa kokemuksia maahanmuuttajan kokemusasiantuntijuuden kŠytšstŠ heidŠn asumiskoulutuksessaan. ToimintaympŠristšnŠ on Espoon kaupunki ja Espoon JŠrjestšjen Yhteisš Ry:n VoimanpesŠ hanke, jonka yhteydessŠ asumiskoulutusprojekti toteutettiin syksyllŠ 2011. Tutkimusaineisto on kerŠtty kenttŠpŠivŠkirjaan kolmen eri havaintomenetelmŠn avulla. Toteutuksen jŠlkeen kokemusasiantuntijana olevan maahanmuuttajan kokemukset projektista on tallennettu teemahaastattelun avulla. Kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmŠnŠ ovat kehittŠmishankeen toiminnalliset menetelmŠt. Aihetta kŠsitellŠŠn kokemusasiantuntijan ja asiakaslŠhtšisen osallisuuden kautta. Analyysissa havainnot ja teemahaastattelut luokiteltiin aineistopohjaisella sisŠllšnanalyysilla neljŠn tutkimuskysymyksen avulla pŠŠluokkiin. Koulutukseen osallistui 14 somalinuorta iŠltŠŠn 17-20 -vuotiaita. Koulutuskertoja oli kymmenen ja 43 % kurssilaisista suoritti opetuskokonaisuuden hyvŠksytysti. YhdessŠ asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Koulutuksen jŠlkeen arvioimme nuorten ymmŠrtŠvŠn oman vastuun asumisessa, mikŠ voi ehkŠistŠ hŠŠtšjŠ. Projektin suunnittelu paljasti eri nŠkškulmat kiinteistšyhtišiden, kokemusasiantuntijoiden vŠlillŠ, jotka ohjaavat toimintaa. Kurssilla nuoret sitoutuivat itse asettamiensa tavoitteiden saavuttamiseen. Uskontodialogi ja aito kohtaaminen luo sosiaalisia verkostoja, joiden kautta maahanmuuttajatyš saavuttaa yhteisšn tuen. Avainsanat: Kokemusasiantuntijuus, uskontodialogi, maahanmuuttaja, asumiskoulutus, kvalitatiivinen tutkimus, kehittŠmishanke ABSTRACT Haltia, Eero. The Experience of an Immigrant in the Housing Training Workshops for immigrants. 70p., 4 appendices. Language: Finnish. JŠrvenpŠŠ, Autumn 2012. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services. Option in Diaconal Social work. Degree: Bachelor of Social Services. The aim of the Study is to publish a development project using experience of an immigrant in housing training workshop for immigrants. The place for the research is the city of Espoo and VoimanpesŠ, a project of Espoo Community of Organisations. This housing training project was implemented in autumn 2011. The materials of the research are a field diary consisting notes from three different detecting means and an interview. It was made after project implementation to collect the feedback of the immigrant who was teaching and interpreting. The method used in this qualitative study was functional methods of the development project. The focus is in an experience of immigrant and customer-oriented cooperation. The material was analyzed with the data based content analysis and categorized with four research questions into different sections. Participants were14 in number from 17 to 20 year old Somali youths. The training was done in ten meetings and 43 % of them reached the full qualification. United goals were well reached and understanding of the responsibility in housing gained. It may produce in future less behavior for eviction. In planning of the project it was found that different perspectives of the Real estate Company and the experience of immigrants lead into different project implementation. The youth were well engaged through self set goals to reach them as well. The Religious dialogue and a genuine confrontation produce social networks. Through these interpersonal bonds we can reach sustainable support of immigrants and their communities. Keywords: experience of an expertise, religion dialogue, immigrant, housing training, qualitative research