TIIVISTELMÄ Kanerva, Ilkka. Moniuskontoisuus Vuosaaren seurakunnan varhaisnuorisotyössä. Järvenpää syksy 2013, 60 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonia, kristillinen kasvatus ja nuorisotyö, sosionomi (ylempi AMK). Tämän tutkimuksen tarkoitus on sanoittaa Vuosaarelaista ilmiötä, jossa erityisesti muslimitytöt osallistuvat evankelisluterilaisen kirkon varhaisnuorisotyöhön. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, joka kuvaa uskontojen ilmenemistä ja merkitystä varhaisnuorten arjessa sekä uskontojen välistä dialogia. Kuvaan tässä tutkimuksessa moniuskontoista ja monikulttuurista toimintaympäristöä sekä niihin liittyvää yhteiskunnan ja kirkon parissa käytävää keskustelua ja toimintaa. Aineisto tähän tutkimukseen kerättiin kevään 2013 aikana erilaisissa tilanteissa Vuosaaren seurakunnan toimintaan aktiivisesti osallistuvilta varhaisnuorilta. Kaikkiaan tutkimukseen osallistui 28 alakouluikäistä lasta, jotka edustivat taustoiltaan kahdeksaa eri kansalaisuutta ja viittä eri uskontoa ja elämänkatsomusta. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluissa ja niihin pohjautuvissa toiminnallisissa kollaasityöskentelyissä. Varhaisnuoret liittivät uskonnon ensisijaisesti ja voimakkaasti kouluun, sitten kotiin ja jonkin verran ystäviin. Aineiston analyysissä oli luontevaa käyttää tätä aineistolähtöistä luokittelua. Tutkimusaineisto kuvasi varsin kattavasti uskontojen näkyvyyttä arjessa sekä niiden samankaltaisuutta että erottavia tai kiellettyjä asioita. Aineisto paljastaa myös varhaisnuorten erilaisen osaamisen sanoittaa uskonnollisia ja hengellisiä asioita. Monikulttuurisilla varhaisnuorilla oli selvästi paremmat valmiudet ja tahtotila keskustella uskonnosta ja omasta uskosta, kuin kantasuomalaisilla. Huolimatta kulttuurien ja uskontojen eroista ja kielloista, joita varhaisnuoret nostivat esiin, uskontojen välinen dialogi tapahtui ystävien välillä. Koulussa uskontojen välinen vuorovaikutus koettiin vähäiseksi, koska eri uskonnoilla ei ollut mahdollisuutta kohdata toisia. Ensisijaisesti koettiin, että uskontojen sijaan arjessa kohtaavat ihmiset eivät heidän uskontonsa. Avainsanat: moniuskontoisuus, monikulttuurisuus, uskontodialogi, varhaisnuorisotyö, tapaustutkimus ABSTRACT Kanerva, Ilkka. Multi-religious and interfaith dialogue among pre-teens in Vuosaari parish. 60 pages, 1 appendix. Language: Finnish. Järvenpää, Autumn 2013. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services, Diaconia, Christian Education and Youth Work. Degree: Master of Social services. The goal of this study is to describe multi-religious phenomena in Vuosaari, where especially Muslim pre-teen girls attending on the youth work of Lutheran church.  The purpose is also to describe the multi-religious and multicultural operational environment and show up the current public discussion in church and in general. The research questions in this study focuses on, how religions appear in Vuosaari and what kind of meanings pre-teens give to them? The study also tries to define, how they describe multi religious environment? How do they understand interfaith dialogue? The material of this study was collected during spring 2013 in four different sessions, two group interviews and two mosaic team works.  There were 28 pre-teens of eight different countries. Most of them were Lutherans, the second biggest group was Muslims, then those who do not belong to any church, orthodox and catholic. The material was categorized in three different groups according how they describe the religions. In most cases, pre-adolescents connected religion to school. Second often they related religions to home. The dialogue between religions was connected to friends. Pre-teens capacity to discuss religions and spirituality varies. Multicultural backgrounds increased this capacity. For those who have Finnish backgrounds had more difficulty in expressing ones ideas and opinions. In all religions, mother's role to preserve religious values and traditions is much stronger than father's role. Dialogue between religions was connected to secure places like congregation. According to the survey, the most important thing was that, it is people who meet, not the religions.