TIIVISTELMÄ Taru Helonen, Marjo Mäkelä ja Tanja Rajala. Lähihoitajan ammatillinen kasvu opintojen aikana. Diak Etelä, kevät 2015, 50 s. 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK). Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lähihoitajaopiskelijoiden ammatillisen kasvun kehittymistä suhteessa opiskelijoiden omiin kokemuksiin ammatillisesta kasvusta ja oppilaitoksen tarjoaman tuen riittävyyttä. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä eräässä pääkaupunkiseudun ammattiopistossa. Kysely tehtiin nuoriso-opiskelijoille ja vertailuryhmänä myös aikuisopiskelijoille. Vastanneita oli 19 nuoriso-opiskelijaa ja 11 aikuisopiskelijaa. Tulokset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Kysely sisälsi kymmenen kysymystä, joista seitsemän kysymystä oli avoimia sanallisen vastauksen kysymyksiä ja kolme monivalintakysymystä. Opiskelijat mielsivät ammatillisen kasvun hyvin yksilöllisesti ja arvostivat ammatillisen kasvun tukena oppilaitoksen oppilashuoltoa ja kouluympäristön yhteisöllisyyttä. Tuloksista juuri oppilaitoksen antaman tuen tarve osoittautui odotettua suuremmaksi. Työssäoppimisjaksoille lähettäminen ja siihen käytettävä aika sekä työssäoppimisjaksoja seuraava purku ja siihen varattu aika koettiin liian vähäiseksi. Tuloksista kävi ilmi, että ennen työssäoppimiseen lähtemistä olisi ollut toivottavaa käydä enemmän läpi tilanteita, joita jaksolla on mahdollista kokea ja käsitellä ryhmän kanssa niitä pelkoja ja jännityksiä, joita jaksoon liittyy. Reflektoiva keskustelu näissä tilanteissa olisi vastausten mukaan saanut olla useammin tapahtuvaa myös työssäoppimisjaksojen jälkeen. Asiasanat: ammatillinen kasvu, koulutus, lähihoitaja, opiskelijahuolto ABSTRACT Helonen Taru, Mäkelä Marjo and Rajala Tanja, Practical nurse`s professional growth during studies. 43p. 2 appendices. Language: Finnish. Järvenpää 2015. Diaconia University of Applied Sciencees. Degree Programme in Social Services, Option in Social Services and Education. Degree: Bachelor of Social Services. The aim of this thesis was to examine practical nurses' professional growth. The profession of practical nurses is hard and demanding, work which requires knowledge, strength and social skills. The aim of this thesis was to find out how the young students experience their own professional growth and do they get enough individual support from the school? Working with people, experience is an important way to learn. Practical nurses' training program includes a lot of work places and practical training which increases the student´s experience. There is also teaching according to the professional growth and various support methods provided by school. In this thesis, the survey was implemented by using Webropol-program about the professional growth during studies and about the support the school has to offer. Young students were interviewed and also adult students as a control group. The questionnaires were answered at school and the survey was executed anonymously. The results indicated that several students experience the professional growth differently. Furthermore, peer support and the support from the work community and the sense of communality were factors that increased the professional growth. Keywords: professional growth, education, practical nurse, educational support