Päiväkirurgisen potilaan tyytyväisyys Lääkärikeskus Ikiomassa : Kyselylomakkeen laatiminen
Paavilainen, Jonna; Saastamoinen, Kaisu (2015)
Paavilainen, Jonna
Saastamoinen, Kaisu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimiva kyselylomake, jonka avulla Lääkärikeskus Ikioma voi selvittää päiväkirurgisten leikkauspotilaiden tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon ja palveluun. Opinnäytetyön tavoitteena on se, että Lääkärikeskus Ikioma saa kyselyn avulla ehdotuksia päiväkirurgisen toiminnan kehittämiseksi ja voi käyttää laatimaamme kyselylomaketta tyytyväisyyden mittaamiseen myös jatkossa. Kyselylomake on laadittu työn tilaajan kanssa yhteistyössä.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus muotoutui tutkimuskysymystemme pohjalta. Teoriaosuudessa käsitellään perioperatiivista hoitotyötä ja sen eri vaiheita sekä selvitetään, mitä tarkoitetaan päiväkirurgisella potilaalla. Lisäksi tarkastellaan palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä hoitotyön näkökulmasta. Teo-riaosuudessa perehdytään myös kyselylomakkeen laatimisen eri vaiheisiin. Laatimamme mittari eli kyselylomake muodostui teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Operationalisoimme eli muutimme teorian käsitteiksi ja mitattavaan muotoon.
Kysely koostuu saatekirjeestä ja kyselylomakkeesta. Mittari muodostuu terveyttä ja elämäntapoja koskevasta esitietolomakkeesta sekä Likert-tyyppisiä väittämiä ja avoimia kysymyksiä sisältävästä kyselylomakkeesta. Palautetta kyselylomakkeesta kerättiin esitestausryhmältä ja toimeksiantajalta. Toimeksiantaja oli tyytyväinen opinnäytetyömme tuotokseen, sillä kyselylomake vastaa hyvin tarkoitustaan selvittää päiväkirurgisen leikkauspotilaan hoitoketjua.
Jatkotutkimusehdotuksena on laaditun kyselylomakkeen toteuttaminen sekä saatujen tuloksien analysointi. Kyselytutkimuksen voisi toteuttaa myöhemmin uudelleen ja vertailla saatuja tuloksia keskenään.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus muotoutui tutkimuskysymystemme pohjalta. Teoriaosuudessa käsitellään perioperatiivista hoitotyötä ja sen eri vaiheita sekä selvitetään, mitä tarkoitetaan päiväkirurgisella potilaalla. Lisäksi tarkastellaan palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä hoitotyön näkökulmasta. Teo-riaosuudessa perehdytään myös kyselylomakkeen laatimisen eri vaiheisiin. Laatimamme mittari eli kyselylomake muodostui teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Operationalisoimme eli muutimme teorian käsitteiksi ja mitattavaan muotoon.
Kysely koostuu saatekirjeestä ja kyselylomakkeesta. Mittari muodostuu terveyttä ja elämäntapoja koskevasta esitietolomakkeesta sekä Likert-tyyppisiä väittämiä ja avoimia kysymyksiä sisältävästä kyselylomakkeesta. Palautetta kyselylomakkeesta kerättiin esitestausryhmältä ja toimeksiantajalta. Toimeksiantaja oli tyytyväinen opinnäytetyömme tuotokseen, sillä kyselylomake vastaa hyvin tarkoitustaan selvittää päiväkirurgisen leikkauspotilaan hoitoketjua.
Jatkotutkimusehdotuksena on laaditun kyselylomakkeen toteuttaminen sekä saatujen tuloksien analysointi. Kyselytutkimuksen voisi toteuttaa myöhemmin uudelleen ja vertailla saatuja tuloksia keskenään.