Maahantuojan ja jälleenmyyjäverkoston yhteistyön toimivuus huolenpitosopimustoiminnassa
Pekkanen, Esko (2015)
Pekkanen, Esko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517685
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty VV-Auto Group Oy:n jälkimarkkinointiosastolle ja siinä on käsitelty maahantuojan ja jälleenmyyjän yhteistyötä huolenpitosopimuspalvelun osalta. Työn tavoitteena on selvittää jälleenmyyntiverkostossa huoltotoiminnoissa työskentelevien henkilöiden näkemyksiä ja toimintamalleja huolenpitosopimuksiin liittyvissä asioissa sekä selvittää yhteistyön toimivuus maahantuojan sopimushallinnoinnin ja jälleenmyyjien huolto-organisaation välillä.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi lyhyesti huolenpitosopimus palvelukonseptina ja tutkimusmenetelmien valinta sekä lomakekyselyn ja teemahaastatteluiden muodostamisperusteet. Tutkimuksen tiedonhankinta muodostuu kahdesta osasta, internetin avulla toteutetusta määrämuotoisesta lomakekyselystä sekä sen tulosten perusteella tehdyistä teemahaastatteluista. Näiden jälkeen esitetään kyselyn ja haastatteluiden tulokset. Tulosten perusteella esitetään kehittämisehdotukset esille nousseisiin ongelmiin. Ehdotuksissa on tavoitteena löytää kaikkia osapuolia palveleva ratkaisu ja kehittää sitä kautta huolenpitosopimuksen palvelukonseptia.
Työstä saatujen tulosten avulla voidaan tehostaa sopimustoimintaa ja nostaa sitä kautta tuottavuutta niin maahantuojana toimivassa VV-Auto Group Oy:ssä kuin eri jälleenmyyjien omissa organisaatioissa. Huolenpitosopimuksiin liittyvän toiminnan kehittämisellä varmistetaan ja parannetaan toimintaprosesseja sekä sopimusasiakkaiden kokonaistyytyväisyyttä automerkkejä, maahantuojaa ja jälleenmyyjäyrityksiä kohtaan.
Tulosten perusteella työssä esitetään seitsemän kehitysehdotusta huolenpitosopimustoiminnan parantamiseksi, kuten käyttöhyötyperiaatteen kehittäminen sekä pyöränkulmien suuntauksen sisällyttäminen sopimukseen.
Lopuksi arvioidaan tutkimusmenetelmän ja tulosten luotettavuutta ja työn tavoitteiden onnis-tumista.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi lyhyesti huolenpitosopimus palvelukonseptina ja tutkimusmenetelmien valinta sekä lomakekyselyn ja teemahaastatteluiden muodostamisperusteet. Tutkimuksen tiedonhankinta muodostuu kahdesta osasta, internetin avulla toteutetusta määrämuotoisesta lomakekyselystä sekä sen tulosten perusteella tehdyistä teemahaastatteluista. Näiden jälkeen esitetään kyselyn ja haastatteluiden tulokset. Tulosten perusteella esitetään kehittämisehdotukset esille nousseisiin ongelmiin. Ehdotuksissa on tavoitteena löytää kaikkia osapuolia palveleva ratkaisu ja kehittää sitä kautta huolenpitosopimuksen palvelukonseptia.
Työstä saatujen tulosten avulla voidaan tehostaa sopimustoimintaa ja nostaa sitä kautta tuottavuutta niin maahantuojana toimivassa VV-Auto Group Oy:ssä kuin eri jälleenmyyjien omissa organisaatioissa. Huolenpitosopimuksiin liittyvän toiminnan kehittämisellä varmistetaan ja parannetaan toimintaprosesseja sekä sopimusasiakkaiden kokonaistyytyväisyyttä automerkkejä, maahantuojaa ja jälleenmyyjäyrityksiä kohtaan.
Tulosten perusteella työssä esitetään seitsemän kehitysehdotusta huolenpitosopimustoiminnan parantamiseksi, kuten käyttöhyötyperiaatteen kehittäminen sekä pyöränkulmien suuntauksen sisällyttäminen sopimukseen.
Lopuksi arvioidaan tutkimusmenetelmän ja tulosten luotettavuutta ja työn tavoitteiden onnis-tumista.