Liikkumisesta 2010-luvun oopperassa : Tarkastelua liikkeen merkityksestä kolmessa Metropolian oopperaproduktiossa
Humppila, Laura (2015)
Humppila, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617960
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan laadullisella otteella, mikä on liikkumisen merkitys 2010-luvun oopperassa. Työssä kysytään myös, onko liikkeestä oopperaproduktiossa mahdollisesti etua tai onko se haaste. Aihe kumpuaa tekijän taiteellisesta ajattelutavasta ja kiinnostuksesta liikelähtöiseen esittävään taiteeseen sekä hänen töistään oopperaproduktioissa. Työ koostuu johdannosta, lyhyestä kirjallisuuskatsauksesta, menetelmien esittelystä, aineistosta, analyysistä ja pohdinnasta. Aineistoa ovat kirjoittajan havainnot kolmesta Metropolia Ammattikorkeakoulun oopperaproduktiosta vuosilta 2012 ja 2015, kolmen oopperan tekijän teemahaastattelut sekä keskusteluja alalla toimivien henkilöiden kanssa.
Johdannossa perustellaan tutkimus ja esitellään kirjoittajan kiinnostusta aiheeseen. Teoria-osiossa kuvataan oopperan perinnettä ja tätä päivää sekä avataan joitain tanssin ja fyysisen teatterin muotoja ja käsitteitä. Haastateltavat ovat oopperaohjaaja Ville Saukkonen, baritoni Esa Ruuttunen sekä sopraano Tuula Saarensola. Produktioita on kolme. Moderni versio Mozartin Taikahuilusta, Taikahuilu2012 (2012) oli luonteeltaan pedagoginen produktio. Siinä kirjoittaja toimi tanssin ja liikeilmaisun opettajana, koreografina ja apulaisohjaajana. Reinin-tyttäret – kohtauksia Wagnerin oopperoista -oopperakonsertti (2015) oli kirjoittajan debyytti nykyoopperaohjaajana. Se rakentui Wagnerin teoksista, erityisesti Reininkulta -oopperasta. Monteverdin L´Orfeo -barokkioopperan modernissa versiossa (2015) kirjoittaja oli koreografi.
Tutkimuksessa sanoja liike ja liikkuminen käytetään synonyymeinä. Työssä pohditaan liikkumisen merkitystä tämän päivän oopperaproduktion eri vaiheissa harjoituksista esityksiin. Työssä todetaan, että nykyajan ooppera on taidelaji, jossa liikkeellä on monia merkityksiä. Toisaalta se voi myös olla haaste esimerkiksi ajan käytön ja laulutekniikan säilymisen kannalta. Ooppera on historiallisesti eri taidelajien: musiikin, tanssin, näyttelijäntyön, lavastuksen ja puvustuksen fuusio. Eri aikoina se on näyttäytynyt enemmän ja usein vähemmän liikelähtöisenä esittävänä taiteena. Työ valottaa oopperatalon ulkopuolisessa produktiossa työskentelyä 2010-luvulla liikkeellisestä työskentelemisestä kiinnostuneille esittävän taiteen tekijöille. Oopperasta kiinnostunut, voi työn avulla tutustua liikkeen kautta työskentelevien taiteilijoiden ja pedagogien mahdollisiin työtehtäviin nykyajan oopperaproduktioissa.
Johdannossa perustellaan tutkimus ja esitellään kirjoittajan kiinnostusta aiheeseen. Teoria-osiossa kuvataan oopperan perinnettä ja tätä päivää sekä avataan joitain tanssin ja fyysisen teatterin muotoja ja käsitteitä. Haastateltavat ovat oopperaohjaaja Ville Saukkonen, baritoni Esa Ruuttunen sekä sopraano Tuula Saarensola. Produktioita on kolme. Moderni versio Mozartin Taikahuilusta, Taikahuilu2012 (2012) oli luonteeltaan pedagoginen produktio. Siinä kirjoittaja toimi tanssin ja liikeilmaisun opettajana, koreografina ja apulaisohjaajana. Reinin-tyttäret – kohtauksia Wagnerin oopperoista -oopperakonsertti (2015) oli kirjoittajan debyytti nykyoopperaohjaajana. Se rakentui Wagnerin teoksista, erityisesti Reininkulta -oopperasta. Monteverdin L´Orfeo -barokkioopperan modernissa versiossa (2015) kirjoittaja oli koreografi.
Tutkimuksessa sanoja liike ja liikkuminen käytetään synonyymeinä. Työssä pohditaan liikkumisen merkitystä tämän päivän oopperaproduktion eri vaiheissa harjoituksista esityksiin. Työssä todetaan, että nykyajan ooppera on taidelaji, jossa liikkeellä on monia merkityksiä. Toisaalta se voi myös olla haaste esimerkiksi ajan käytön ja laulutekniikan säilymisen kannalta. Ooppera on historiallisesti eri taidelajien: musiikin, tanssin, näyttelijäntyön, lavastuksen ja puvustuksen fuusio. Eri aikoina se on näyttäytynyt enemmän ja usein vähemmän liikelähtöisenä esittävänä taiteena. Työ valottaa oopperatalon ulkopuolisessa produktiossa työskentelyä 2010-luvulla liikkeellisestä työskentelemisestä kiinnostuneille esittävän taiteen tekijöille. Oopperasta kiinnostunut, voi työn avulla tutustua liikkeen kautta työskentelevien taiteilijoiden ja pedagogien mahdollisiin työtehtäviin nykyajan oopperaproduktioissa.