Asiakkaan näkökulma verkkokaupan kehittämiseen
Anttila, Katja (2015)
Anttila, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517731
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Wulff Oy:lle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Wulffinkulman verkkokaupan toimintoja tulisi asiakkaiden näkökulmasta kehittää. Millainen on asiakkaiden kokemus verkkokaupan sisäänkirjautumishetkestä tuotteiden toimitukseen saakka? Tutkimuksen avulla yritettiin löytää kehittämiskohteita, joiden avulla asiakkaat olisivat entistä tyytyväisempiä verkkokaupan palveluihin sekä tuotteisiin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään asiakastyytyväisyyttä, verkkokaupan käytettävyyttä sekä kuluttajan ja organisaation ostoprosessia.
Verkkotutkimuksen toteutusajankohta oli huhtikuu 2015. Tutkimusote oli määrällinen, eli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin lomakekyselyn avulla. Kyselyyn vastasi määräaikaan mennessä 653 vastaajaa, joten aineiston koko riitti hyvin kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavaan analyysiin.
Tutkimuksesta saadut tulokset olivat pääsääntöisesti positiivisia. Asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä verkkokaupan palveluun, toimitusnopeuteen, tuotevalikoimaan ja ostamisen helppouteen. Suuri osa vastaajista olisi myös valmis suosittelemaan verkkokauppaa ostokanavana tuttavilleen.
Tutkimuksen avulla löytyi myös kehittämiskohteita, joita parantamalla toimeksiantaja voi entisestään parantaa asiakkaidensa tyytyväisyyttä, helpottaa verkkokaupasta ostamista sekä parantaa myyntiä ja yrityksen imagoa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään asiakastyytyväisyyttä, verkkokaupan käytettävyyttä sekä kuluttajan ja organisaation ostoprosessia.
Verkkotutkimuksen toteutusajankohta oli huhtikuu 2015. Tutkimusote oli määrällinen, eli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin lomakekyselyn avulla. Kyselyyn vastasi määräaikaan mennessä 653 vastaajaa, joten aineiston koko riitti hyvin kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavaan analyysiin.
Tutkimuksesta saadut tulokset olivat pääsääntöisesti positiivisia. Asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä verkkokaupan palveluun, toimitusnopeuteen, tuotevalikoimaan ja ostamisen helppouteen. Suuri osa vastaajista olisi myös valmis suosittelemaan verkkokauppaa ostokanavana tuttavilleen.
Tutkimuksen avulla löytyi myös kehittämiskohteita, joita parantamalla toimeksiantaja voi entisestään parantaa asiakkaidensa tyytyväisyyttä, helpottaa verkkokaupasta ostamista sekä parantaa myyntiä ja yrityksen imagoa.