Sairaanhoitajan tekemä suppea neurologinen status akuuttineurologisen potilaan tutkimisessa : verkko-oppimateriaalia hoitotyön opiskelijoille
Raisamo, Jukka; Kupari, Helmi (2015)
Raisamo, Jukka
Kupari, Helmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617988
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opiskelijoille itsenäistä opiskelua tukevaa verkko-oppimateriaalia akuuttineurologisen potilaan tilan arviointiin. Tavoitteena oli syventää hoitotyön opiskelijoiden tietämystä akuuttineurologisista potilaista sekä kehittää heidän valmiuksiaan arvioida potilaiden neurologista tilaa. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää millainen on akuuttineurologinen potilas, miten tehdään suppea neurologinen status sekä millaisia ominaisuuksia sisältää itseopiskeluun soveltuva verkko-oppimateriaali. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena valmistui teoriatietoon pohjautuva PowerPoint-esitys. Tuotos on mukana tämän raportin liitteessä 1.
Tuotoksen tekemisessä noudatettiin kirjallisuudesta löytyviä hyvän esityksen laatimisen ohjeistoja, jotka käsittelivät esimerkiksi kuvien käyttöä, tekstin ominaisuuksia sekä diojen otsikointia. Esityksen alussa on lyhyt kuvaus yleisimmistä akuuttineurologisista sairauksista ja oireista, minkä jälkeen oppija johdatellaan suppean neurologisen statuksen tekemiseen. Statuksen eri osa-alueet käsitellään esityksessä yksi kerrallaan edeten esitietojen selvittämisestä ja peruselintoimintojen seuraamisesta potilaan tajunnan tason ja sensomotoriikan tutkimiseen. Esityksen lopussa selvitetään vielä neurologisen arvioinnin tekemisen yleisiä ohjeita ja periaatteita. Tuotoksessa on runsaasti ottamiamme valokuvia, jotka tukevat esityksen tekstisisältöä. Mukana on myös muutama ulkopuolisen tekijän kuva, joiden tekijänoikeudet antavat luvan käyttää ja muokata kuvia vapaasti, kun alkuperäiset tekijät mainitaan kuvien yhteydessä. Laadimme itse tuotoksen kalvojen teeman
Opinnäytetyön raporttiosuus muodostaa lukijalle kattavan käsityksen yleisimmistä neurologisista sairauksista ja oireista sekä ohjaa tätä suppean neurologisen statuksen tekemisessä ja tulkitsemisessa. Tuotos puolestaan tukee hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia kehittää ammatillista tietotaitoaan itsenäisesti. Aiheesta löytyy runsaasti etenkin kansainvälistä kirjallisuutta, mutta tekemämme kaltaista suomenkielistä kattavaa kokonaisuutta emme ole onnistuneet löytämään. Kehittämisehdotuksenamme on, että hoitotyön opiskelijoiden itseoppimiseen rohkaisevan oppimateriaalin saatavuutta verkossa tulee lisätä. Tietojen oppimisen lisäksi olisi myös tärkeää harjoitella esimerkiksi potilaan neurologiseen arviointiin liittyviä taitoja käytännössä. Tällöin kynnys niiden hyödyntämiseen harjoitteluissa ja myöhemmin myös työelämässä olisi mahdollisimman pieni.
Tuotoksen tekemisessä noudatettiin kirjallisuudesta löytyviä hyvän esityksen laatimisen ohjeistoja, jotka käsittelivät esimerkiksi kuvien käyttöä, tekstin ominaisuuksia sekä diojen otsikointia. Esityksen alussa on lyhyt kuvaus yleisimmistä akuuttineurologisista sairauksista ja oireista, minkä jälkeen oppija johdatellaan suppean neurologisen statuksen tekemiseen. Statuksen eri osa-alueet käsitellään esityksessä yksi kerrallaan edeten esitietojen selvittämisestä ja peruselintoimintojen seuraamisesta potilaan tajunnan tason ja sensomotoriikan tutkimiseen. Esityksen lopussa selvitetään vielä neurologisen arvioinnin tekemisen yleisiä ohjeita ja periaatteita. Tuotoksessa on runsaasti ottamiamme valokuvia, jotka tukevat esityksen tekstisisältöä. Mukana on myös muutama ulkopuolisen tekijän kuva, joiden tekijänoikeudet antavat luvan käyttää ja muokata kuvia vapaasti, kun alkuperäiset tekijät mainitaan kuvien yhteydessä. Laadimme itse tuotoksen kalvojen teeman
Opinnäytetyön raporttiosuus muodostaa lukijalle kattavan käsityksen yleisimmistä neurologisista sairauksista ja oireista sekä ohjaa tätä suppean neurologisen statuksen tekemisessä ja tulkitsemisessa. Tuotos puolestaan tukee hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia kehittää ammatillista tietotaitoaan itsenäisesti. Aiheesta löytyy runsaasti etenkin kansainvälistä kirjallisuutta, mutta tekemämme kaltaista suomenkielistä kattavaa kokonaisuutta emme ole onnistuneet löytämään. Kehittämisehdotuksenamme on, että hoitotyön opiskelijoiden itseoppimiseen rohkaisevan oppimateriaalin saatavuutta verkossa tulee lisätä. Tietojen oppimisen lisäksi olisi myös tärkeää harjoitella esimerkiksi potilaan neurologiseen arviointiin liittyviä taitoja käytännössä. Tällöin kynnys niiden hyödyntämiseen harjoitteluissa ja myöhemmin myös työelämässä olisi mahdollisimman pieni.