”Kun on joku joka ymmärtää sen tilanteen ja kuuntelee” : vanhempien kokemuksia vuorovaikutuksesta lastensuojelun tehostetussa perhetyössä
Ojala, Elina (2015)
Ojala, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718120
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten lastensuojelun tehostetussa perhetyössä
asiakkaana olevat vanhemmat kokevat vuorovaikutuksen tehostetun perhetyön sosiaaliohjaajien
kanssa. Opinnäytetyössä keskitytään asiakkaiden ja työntekijöiden väliseen vuorovaikutussuhteeseen
sekä asiakkaiden kokemuksiin tehostetun perhetyön työskentelystä.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin neljää tehostetun perhetyön asiakkaana olevaa vanhempaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja aineisto analysoitiin teema-alueittain. Opinnäytetyö toteutuu yhteistyössä Helsingin kaupungin tehostetun perhetyön yksikössä, missä vanhemmat ovat asiakkaina.
Aineistosta saaduista tuloksista selviää, että asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä työskentelyyn
tehostetussa perhetyössä ja heillä on pääsääntöisesti positiivinen kokemus vuorovaikutuksesta sosiaaliohjaajan kanssa. Asiakkailla on kokemus siitä, että he pystyvät vaikuttamaan omiin asioihinsa ja he tulevat kuulluksi, mutta kokevat vuorovaikutuksen myös vastavuoroiseksi sosiaaliohjaajan kanssa. Asiakkaat kokevat vuorovaikutussuhteen sosiaaliohjaajan kanssa avoimeksi ja luottamukselliseksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että asiakkaan ja sosiaaliohjaajan välisessä vuorovaikutuksessa
näyttäytyy kaikkia kolmea vuorovaikutusorientaatiota; asiakaskeskeinen, asiantuntijakeskeinen
ja dialoginen. Kokemuksista nousee esiin dialoginen vuorovaikutus ja tasavertaisuuden kokeminen sosiaaliohjaajan kanssa. Asiakkaat ovat kokeneet vuorovaikutussuhteensosiaaliohjaajan kanssa pääsääntöisesti merkityksellisenä ja hyödyllisenä. Heillä on kokemus yhteistyöstä, mutta myös kokevat saavansa sosiaaliohjaajilta ammattimaista ohjausta ja keskustelua. Asiakkaat toivoisivat työskentelyssä enemmän perhelähtöisyyttä sekä käytännön apua.
Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettäviä, mutta niitä voidaan käyttää suuntaviivoina tehostetun perhetyön asiakaslähtöisen työskentelyn kehittämisessä. Asiakkaiden mielipiteiden kuuleminen on tärkeää kehittämistyössä, jotta työ olisi mahdollisimman asiakaslähtöistä.
asiakkaana olevat vanhemmat kokevat vuorovaikutuksen tehostetun perhetyön sosiaaliohjaajien
kanssa. Opinnäytetyössä keskitytään asiakkaiden ja työntekijöiden väliseen vuorovaikutussuhteeseen
sekä asiakkaiden kokemuksiin tehostetun perhetyön työskentelystä.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin neljää tehostetun perhetyön asiakkaana olevaa vanhempaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja aineisto analysoitiin teema-alueittain. Opinnäytetyö toteutuu yhteistyössä Helsingin kaupungin tehostetun perhetyön yksikössä, missä vanhemmat ovat asiakkaina.
Aineistosta saaduista tuloksista selviää, että asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä työskentelyyn
tehostetussa perhetyössä ja heillä on pääsääntöisesti positiivinen kokemus vuorovaikutuksesta sosiaaliohjaajan kanssa. Asiakkailla on kokemus siitä, että he pystyvät vaikuttamaan omiin asioihinsa ja he tulevat kuulluksi, mutta kokevat vuorovaikutuksen myös vastavuoroiseksi sosiaaliohjaajan kanssa. Asiakkaat kokevat vuorovaikutussuhteen sosiaaliohjaajan kanssa avoimeksi ja luottamukselliseksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että asiakkaan ja sosiaaliohjaajan välisessä vuorovaikutuksessa
näyttäytyy kaikkia kolmea vuorovaikutusorientaatiota; asiakaskeskeinen, asiantuntijakeskeinen
ja dialoginen. Kokemuksista nousee esiin dialoginen vuorovaikutus ja tasavertaisuuden kokeminen sosiaaliohjaajan kanssa. Asiakkaat ovat kokeneet vuorovaikutussuhteensosiaaliohjaajan kanssa pääsääntöisesti merkityksellisenä ja hyödyllisenä. Heillä on kokemus yhteistyöstä, mutta myös kokevat saavansa sosiaaliohjaajilta ammattimaista ohjausta ja keskustelua. Asiakkaat toivoisivat työskentelyssä enemmän perhelähtöisyyttä sekä käytännön apua.
Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettäviä, mutta niitä voidaan käyttää suuntaviivoina tehostetun perhetyön asiakaslähtöisen työskentelyn kehittämisessä. Asiakkaiden mielipiteiden kuuleminen on tärkeää kehittämistyössä, jotta työ olisi mahdollisimman asiakaslähtöistä.