Muotiblogista kannattavaksi liiketoiminnaksi Business Model Canvasin avulla
Jousi, Eeva (2015)
Jousi, Eeva
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018420
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda kirjoittajalle muotiblogi, josta voi kehittyä voittoa tuottava liiketoiminta. Opinnäytetyössä selvitetään millainen blogin kannattaa olla, jotta siitä voi kehittyä tuottoisa liiketoiminta. Tämän lisäksi opinnäytetyössä selvitetään keinoja saada lukijoita blogille markkinoinnin sekä markkinointiviestinnän avulla. Opinnäytetyö on toteutettu kesäkuun-marraskuun 2015 välisenä aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu ammattibloggaamiseen, käsittäen ammattibloggaajan roolin vaikuttajana, aiheen valinnan ja sisällön luomisen blogiin, lukijoiden saamisen ja verkostoitumisen sekä ammattibloggaamisen elinkeinona. Markkinoinnista ja markkinointiviestinnästä käsitellään sisältömarkkinointia, digitaalista mainontaa, sosiaalisen median markkinointikanavia sekä hakukoneoptimointia.
Produktiosiossa esitellään hyödynnetyt menetelmät ja työtavat sekä prosessin kuvaus. Produktin toteutuksessa havainnoitiin kahdeksaa suosittua kansainvälistä muotiblogia hyödyntäen benchmarking-menetelmää. Blogille luotiin myös liiketoimintamalli Business Model Canvas -työkalulla. Edellä mainittujen tuotosten sekä tietoperustan avulla luotiin kirjoittajalle muotiblogi.
Tuotoksena syntyi eiwadreaming.com, joka on wordpress.org pohjalle luotu itseylläpidettävä englanninkielinen muotiblogi. Blogin sosiaalisen median markkinointikanaviksi valittiin Instagram, Polyvore, Pinterest sekä Bloglovin. Kirjoittajan tavoitteena on lisätä sosiaalisen median kanaviin myös Facebook, Twitter, Youtube sekä Snapchat. Kirjoittaja luo myös Media Kitin myynnintueksi. Blogin taustalle tullaan myös luomaan toiminimi.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu ammattibloggaamiseen, käsittäen ammattibloggaajan roolin vaikuttajana, aiheen valinnan ja sisällön luomisen blogiin, lukijoiden saamisen ja verkostoitumisen sekä ammattibloggaamisen elinkeinona. Markkinoinnista ja markkinointiviestinnästä käsitellään sisältömarkkinointia, digitaalista mainontaa, sosiaalisen median markkinointikanavia sekä hakukoneoptimointia.
Produktiosiossa esitellään hyödynnetyt menetelmät ja työtavat sekä prosessin kuvaus. Produktin toteutuksessa havainnoitiin kahdeksaa suosittua kansainvälistä muotiblogia hyödyntäen benchmarking-menetelmää. Blogille luotiin myös liiketoimintamalli Business Model Canvas -työkalulla. Edellä mainittujen tuotosten sekä tietoperustan avulla luotiin kirjoittajalle muotiblogi.
Tuotoksena syntyi eiwadreaming.com, joka on wordpress.org pohjalle luotu itseylläpidettävä englanninkielinen muotiblogi. Blogin sosiaalisen median markkinointikanaviksi valittiin Instagram, Polyvore, Pinterest sekä Bloglovin. Kirjoittajan tavoitteena on lisätä sosiaalisen median kanaviin myös Facebook, Twitter, Youtube sekä Snapchat. Kirjoittaja luo myös Media Kitin myynnintueksi. Blogin taustalle tullaan myös luomaan toiminimi.