RAVINTOLA SAVON HOVIN ASIAKASSEGMENTIT JA ASIAKASTYYTYVÄISYYS
Turunen, Perttu (2015)
Turunen, Perttu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää ravintola Savon Hovin AY:n olemassa olevien asiakkaiden profiili ja heidän tyytyväisyys saamaansa palveluun. Idea työstä syntyi yhteistyössä toimeksiantajan kanssa vastaamaan yrityksen tarpeita. Savon Hovi perustettiin loppuvuodesta 2012, eikä heille ole tehty ennen vastaavaa tutkimusta. Ravintola on saavuttanut nopeasti suosiota lounasravintolana, ja yritys halusi tietää asiakkaiden kokemukset kyseisestä palvelusta. Tämän lisäksi Savon Hovi tarjoaa iltaisin a la carte annoksia. Niistä saatavan palautteen piti auttaa lisämyynnin saavuttamisessa.
Työn teoriapohjassa käsitellään profilointia, asiakkuutta, segmentointia, asiakastyytyväisyyttä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ravintolan asiakkaille loka-marraskuun vaihteessa 2015. Lomakkeeseen otettiin vastauksia sekä lounaan että a la carten aikana, ja vastauksia saatiin 41 kappaletta. Otosta ei voida pitää täysin luotettavana pienuudesta johtuen.
Vastaajista 24 oli miehiä ja 16 naisia. 50 % heistä oli iältään 41–65 vuotiaita. Suurin osa vastaajista asuu Savonlinnan itäpuolella, he käyvät ruokailemassa lounaalla ja vierailevat yrityksessä yksi tai kaksi kertaa viikossa.
Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä ravintolan palveluihin, erityisesti asiakaspalvelu sai kiitosta. Lounaan osalta kehuttiin makua ja hinta/laatusuhdetta. Eniten kehitettävää nähtiin monipuolisuudessa ja erityisruokavalioiden huomioinnissa. Kalaruoat olivat eniten kehuttuja mutta myös parjattuja annoksia. A la carte keräsi hyvät arvosanat, mutta moni asiakas jätti vastaamatta sitä koskeviin väittämiin. Näiden tietojen pohjalta pohdittiin keinoja kehittää ravintolan palveluja sekä mahdollisuutta jatkotutkimukseen.
Työn teoriapohjassa käsitellään profilointia, asiakkuutta, segmentointia, asiakastyytyväisyyttä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ravintolan asiakkaille loka-marraskuun vaihteessa 2015. Lomakkeeseen otettiin vastauksia sekä lounaan että a la carten aikana, ja vastauksia saatiin 41 kappaletta. Otosta ei voida pitää täysin luotettavana pienuudesta johtuen.
Vastaajista 24 oli miehiä ja 16 naisia. 50 % heistä oli iältään 41–65 vuotiaita. Suurin osa vastaajista asuu Savonlinnan itäpuolella, he käyvät ruokailemassa lounaalla ja vierailevat yrityksessä yksi tai kaksi kertaa viikossa.
Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä ravintolan palveluihin, erityisesti asiakaspalvelu sai kiitosta. Lounaan osalta kehuttiin makua ja hinta/laatusuhdetta. Eniten kehitettävää nähtiin monipuolisuudessa ja erityisruokavalioiden huomioinnissa. Kalaruoat olivat eniten kehuttuja mutta myös parjattuja annoksia. A la carte keräsi hyvät arvosanat, mutta moni asiakas jätti vastaamatta sitä koskeviin väittämiin. Näiden tietojen pohjalta pohdittiin keinoja kehittää ravintolan palveluja sekä mahdollisuutta jatkotutkimukseen.