Sympatiaa Kreivi Draculalle : Elokuvat sosionomin työvälineenä
Kuikka, Sanni (2015)
Kuikka, Sanni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218844
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella elokuvaa hyvinvoinnin edistäjänä ja sosionomin työvälineenä. Työssä tutustuttiin elokuvanlukutaitoon, joka on merkityksellinen taito elokuvan kanssa työskenneltäessä. Lisäksi tutkittiin elokuvakasvatusta mediakasvatuksen ja taidekasvatuksen näkökulmista sekä elokuvaterapiaa. Elokuvakasvatus ja elokuvaterapia ovat molemmat sovelluksia elokuvan käytöstä ihmisen hyvinvoinnin tukena. Näiden avulla pohdittiin elokuvankatselun ja elokuvanteon mahdollisuuksia sosionomin vuorovaikutustyön välineinä. Tarkastelussa otettiin erikseen huomioon lapsi- ja aikuisasiakkaat, sekä hahmoteltiin näille ryhmille mahdollisesti sopivia tapoja elokuvatyöskentelyyn. Elokuvia pohdittiin myös ammatillisen kasvun ja vaikuttajuuden välineenä.
Työhön kuuluu lisäksi laadullinen havainnointitutkimus, joka toteutettiin vuoden 2015 Tampere Film Festivalilla. Tutkimukseen valittiin neljä näytöstä, jotka sisälsivät nuorille suunnattuja ja nuorten tekemiä elokuvia. Tutkimuksessa kysyttiin, minkälaisia teemoja kyseisten näytösten elokuvissa käsitellään ja miten näitä elokuvia voisi hyödyntää sosionomin työssä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tutkimuksen elokuvissa käsitellään maailmaa laajasti yksilöiden sosiaalisista suhteista aina yhteiskunnan epäkohtien pohtimiseen saakka, aina kunkin näytöksen elokuvantekijöiden perspektiivistä.
Kyseisiä elokuvia voi hyödyntää sosionomin työssä muun muassa nuorten kanssa katsellen ja teemoista keskustellen sekä hakien ideoita ja näkökulmaa elokuvantekotyöskentelyyn. Elokuvat sopivat katsottavaksi myös aikuisryhmille: niiden avulla voi tehdä esimerkiksi muistelutyötä omaan nuoruuteen liittyen tai lisätä ymmärrystä tämän päivän nuoria, kuten omia lapsiaan, kohtaan. Lisäksi elokuvat sopivat sosionomin ammatillisen kasvun välineeksi, auttaen ymmärtämään muun muassa lastenkodissa kasvaneiden nuorten kokemuksia ja huono-osaisuutta yleensäkin.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että elokuvalla on paljon potentiaalia sosionomin työvälineenä. Jatkotutkimuksen kohteeksi ehdotetaan valitun asiakasryhmän kanssa toteutettavia käytännön sovelluksia, jotka sisältävät suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin. Yhteistyönä TAMKin sosiaalialan ja media-alan kesken voitaisiin toteuttaa erilaisia audiovisuaalisia projekteja hyvinvoinnin edistämiseksi. Työ on myös monipuolistanut opinnäytetyön tekijän tapaa katsoa elokuvia.
Työhön kuuluu lisäksi laadullinen havainnointitutkimus, joka toteutettiin vuoden 2015 Tampere Film Festivalilla. Tutkimukseen valittiin neljä näytöstä, jotka sisälsivät nuorille suunnattuja ja nuorten tekemiä elokuvia. Tutkimuksessa kysyttiin, minkälaisia teemoja kyseisten näytösten elokuvissa käsitellään ja miten näitä elokuvia voisi hyödyntää sosionomin työssä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tutkimuksen elokuvissa käsitellään maailmaa laajasti yksilöiden sosiaalisista suhteista aina yhteiskunnan epäkohtien pohtimiseen saakka, aina kunkin näytöksen elokuvantekijöiden perspektiivistä.
Kyseisiä elokuvia voi hyödyntää sosionomin työssä muun muassa nuorten kanssa katsellen ja teemoista keskustellen sekä hakien ideoita ja näkökulmaa elokuvantekotyöskentelyyn. Elokuvat sopivat katsottavaksi myös aikuisryhmille: niiden avulla voi tehdä esimerkiksi muistelutyötä omaan nuoruuteen liittyen tai lisätä ymmärrystä tämän päivän nuoria, kuten omia lapsiaan, kohtaan. Lisäksi elokuvat sopivat sosionomin ammatillisen kasvun välineeksi, auttaen ymmärtämään muun muassa lastenkodissa kasvaneiden nuorten kokemuksia ja huono-osaisuutta yleensäkin.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että elokuvalla on paljon potentiaalia sosionomin työvälineenä. Jatkotutkimuksen kohteeksi ehdotetaan valitun asiakasryhmän kanssa toteutettavia käytännön sovelluksia, jotka sisältävät suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin. Yhteistyönä TAMKin sosiaalialan ja media-alan kesken voitaisiin toteuttaa erilaisia audiovisuaalisia projekteja hyvinvoinnin edistämiseksi. Työ on myös monipuolistanut opinnäytetyön tekijän tapaa katsoa elokuvia.