Tarinallisuuden hyödyntäminen yritysasiakkaille suunnatuissa palveluissa : case: Wake Valley
Kainulainen, Krista (2015)
Kainulainen, Krista
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218940
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tarina tuodaan osaksi yrityksen brändiä ja palveluita ja kuinka massaräätälöintiä voidaan hyödyntää palvelutuotteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Työn toimeksiantajalle Wake Valley Oy:lle rakennettiin oma tarinaidentiteetti, jonka pohjalta tuotteistettiin modulaarisia palvelukokonaisuuksia yritysasiakkaille.
Opinnäytetyö koostui tietoperustasta sekä toiminnallisesta osuudesta. Tietoperustan ensimmäisessä osiossa syvennyttiin yrityksen arvoihin ja visioon perustuvan tarinallisen palvelumuotoilun hyödyntämiseen palvelukokemuksen johtamisessa sekä yritystoiminnassa. Toisessa osiossa perehdyttiin asiakkaalle lisäarvoa tuottavan massaräätälöinnin hyödyntämiseen palvelutuotteen suunnittelun näkökulmasta.
Laadullisiin tutkimusmenetelmiin pohjautuvassa toiminnallisessa osuudessa kartoitettiin markkinatilanne benchmarkingin avulla, rakennettiin Wake Valleyn tarinaidentiteetti Anne Kalliomäen (2014) Tarinaidentiteetin käsikirjan menetelmiä hyödyntäen sekä modulaaristettiin palvelutuote. Opinnäytetyön tuloksina esiteltiin, kuinka tarina lopulta jalkautetaan palveluun palveluympäristön, valmiiden moduulien ja markkinoinnin avulla. Lisäksi tuotteen käyttöönottoa havainnoilistettiin Blueprint-mallin avulla. Viimeisessä luvussa esiteltiin johtopäätökset, työn arviointi ja jatkotutkimusehdotukset.
Opinnäytetyö koostui tietoperustasta sekä toiminnallisesta osuudesta. Tietoperustan ensimmäisessä osiossa syvennyttiin yrityksen arvoihin ja visioon perustuvan tarinallisen palvelumuotoilun hyödyntämiseen palvelukokemuksen johtamisessa sekä yritystoiminnassa. Toisessa osiossa perehdyttiin asiakkaalle lisäarvoa tuottavan massaräätälöinnin hyödyntämiseen palvelutuotteen suunnittelun näkökulmasta.
Laadullisiin tutkimusmenetelmiin pohjautuvassa toiminnallisessa osuudessa kartoitettiin markkinatilanne benchmarkingin avulla, rakennettiin Wake Valleyn tarinaidentiteetti Anne Kalliomäen (2014) Tarinaidentiteetin käsikirjan menetelmiä hyödyntäen sekä modulaaristettiin palvelutuote. Opinnäytetyön tuloksina esiteltiin, kuinka tarina lopulta jalkautetaan palveluun palveluympäristön, valmiiden moduulien ja markkinoinnin avulla. Lisäksi tuotteen käyttöönottoa havainnoilistettiin Blueprint-mallin avulla. Viimeisessä luvussa esiteltiin johtopäätökset, työn arviointi ja jatkotutkimusehdotukset.