ASIAKASLÄHTÖINEN TYÖOTE PITKÄAIKAISTYÖTTÖMÄN OHJAUKSESSA
Säisänen, Eija (2015)
Säisänen, Eija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716632
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus pitkäaikaistyöttömän asemasta TE- hallinnon ja kolmannen sektorin työllistämistoiminnan toimintaympäristössä. Tavoitteena oli selvittää asiakaslähtöisyyden periaatteen toteutumista asiakas-työssä ja kolmannen sektorin työllistämistoiminnan mahdollisuuksia omilla re-sursseillaan tukea työllistetyn polkua kohti avoimia työmarkkinoita.
Tutkimuksessa tuodaan julki sekä pitkäaikaistyöttömien, TE-toimiston asiantuntijoiden että kolmannen sektorin työllistämistoiminnan parissa työskentelevien työntekijöiden näkemyksiä pitkäaikaistyöttömän kohtaamisesta, tarjolla olevien palvelujen ja - asiakastyön laadusta ja merkityksellisyydestä.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin sekä pitkäaikais-työttömiä, kolmannen sektorin työllistämistoimijoita että TE-toimiston asiantunti-joita haastattelemalla. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisesti ja sähköpostit-se lähetetyillä kyselylomakkeilla.
Opinnäytetyössä esitelty teoriaosuus käsittelee kyselyjen perusteella esiin tulleita, haastateltavien mielestä oleellisimpia aiheita työllistämistoiminnan toteuttamiseksi laadukkaasti. Tutkimuksen tulokset kertovat selkeästi pitkäaikaistyöttömän tukena olevien rakenteiden toimimattomuudesta ja eri yksiköiden omien tavoitteiden asettamisesta asiakaslähtöisen työotteen edelle. Sosiaalityössä vaadittavan kompetenssin puutteet sekä työllistämisprosessin yksilöllisyyttä karttava järjestelmä eivät tutkimuksen mukaan luo hedelmällistä maaperää pitkäaikaistyöttömien parissa tehtävään asiakastyöhön.
Tutkimuksessa tuodaan julki sekä pitkäaikaistyöttömien, TE-toimiston asiantuntijoiden että kolmannen sektorin työllistämistoiminnan parissa työskentelevien työntekijöiden näkemyksiä pitkäaikaistyöttömän kohtaamisesta, tarjolla olevien palvelujen ja - asiakastyön laadusta ja merkityksellisyydestä.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin sekä pitkäaikais-työttömiä, kolmannen sektorin työllistämistoimijoita että TE-toimiston asiantunti-joita haastattelemalla. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisesti ja sähköpostit-se lähetetyillä kyselylomakkeilla.
Opinnäytetyössä esitelty teoriaosuus käsittelee kyselyjen perusteella esiin tulleita, haastateltavien mielestä oleellisimpia aiheita työllistämistoiminnan toteuttamiseksi laadukkaasti. Tutkimuksen tulokset kertovat selkeästi pitkäaikaistyöttömän tukena olevien rakenteiden toimimattomuudesta ja eri yksiköiden omien tavoitteiden asettamisesta asiakaslähtöisen työotteen edelle. Sosiaalityössä vaadittavan kompetenssin puutteet sekä työllistämisprosessin yksilöllisyyttä karttava järjestelmä eivät tutkimuksen mukaan luo hedelmällistä maaperää pitkäaikaistyöttömien parissa tehtävään asiakastyöhön.