Tablet-laitteen avulla tehtävän harjoittelun vaikuttavuus hienomotoristen taitojen kehittämisessä
Koistinen, Miia; Koskinen, Noora; Puurtinen, Emilia (2015)
Koistinen, Miia
Koskinen, Noora
Puurtinen, Emilia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319149
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, onko tablet-laitteen avulla tehtävällä harjoittelulla vaikuttavuutta hienomotoristen taitojen kehittämiseen. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa tablet-laitteen käytettävyydestä hienomotoristen taitojen kuntoutuksessa. Tavoitteena on saada perusteltua tietoa siitä, onko tablet-laitteen käyttö soveltuva vaihtoehto perinteisille käytettävissä oleville terapiamenetelmille hienomotoristen taitojen kuntoutuksessa.
Toimeksiantajana tutkimuksessa oli Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mäntykangas, joka hyödyntää tablet-laitteita opetuksessa sekä kuntoutuksessa. Tutkimuksen näyte koostui 12 Mäntykankaan koulun oppilaasta, joilla oli vaikeuksia hienomotorisissa taidoissa ja he todennäköisesti hyötyisivät hienomotoristen taitojen harjoittelusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkittavat harjoittelivat ennakkoon valituilla tablet-sovelluksilla noin kolmen kuukauden ajan, noin 1-2 kertaa viikossa. Harjoittelujaksoa katkaisi oppilaiden kolmen viikon loma. Ennen ja jälkeen harjoittelun suoritettiin hienomotoristen taitojen arviointi Bruiniks-Oseretsky Test of Motor Profiency (BOT2)-arviointimenetelmällä.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä tablet-laitteiden vaikuttavuudesta hienomotoristen taitojen kehittämisessä. Muutokset alku- ja loppumittausten välillä olivat vähäisiä sekä epäjohdonmukaisia. Tutkimuksen tulosten luotettavuuteen vaikutti muun muassa näytteen pieni koko sekä harjoittelun vähäinen määrä.
Aihe tarvitsee jatkotutkimusta, jotta voidaan saada yleistettävää tietoa tablet-laitteiden vaikuttavuudesta hienomo-toristen taitojen kehittämisessä. Esimerkiksi rajatummalla aiheella sekä erilaisella kohderyhmällä ja vaihtoehtoisilla sovelluksilla voitaisiin saada luotettavampaa tietoa tablet-laitteiden vaikuttavuudesta terapiamenetelmänä.
Toimeksiantajana tutkimuksessa oli Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mäntykangas, joka hyödyntää tablet-laitteita opetuksessa sekä kuntoutuksessa. Tutkimuksen näyte koostui 12 Mäntykankaan koulun oppilaasta, joilla oli vaikeuksia hienomotorisissa taidoissa ja he todennäköisesti hyötyisivät hienomotoristen taitojen harjoittelusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkittavat harjoittelivat ennakkoon valituilla tablet-sovelluksilla noin kolmen kuukauden ajan, noin 1-2 kertaa viikossa. Harjoittelujaksoa katkaisi oppilaiden kolmen viikon loma. Ennen ja jälkeen harjoittelun suoritettiin hienomotoristen taitojen arviointi Bruiniks-Oseretsky Test of Motor Profiency (BOT2)-arviointimenetelmällä.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä tablet-laitteiden vaikuttavuudesta hienomotoristen taitojen kehittämisessä. Muutokset alku- ja loppumittausten välillä olivat vähäisiä sekä epäjohdonmukaisia. Tutkimuksen tulosten luotettavuuteen vaikutti muun muassa näytteen pieni koko sekä harjoittelun vähäinen määrä.
Aihe tarvitsee jatkotutkimusta, jotta voidaan saada yleistettävää tietoa tablet-laitteiden vaikuttavuudesta hienomo-toristen taitojen kehittämisessä. Esimerkiksi rajatummalla aiheella sekä erilaisella kohderyhmällä ja vaihtoehtoisilla sovelluksilla voitaisiin saada luotettavampaa tietoa tablet-laitteiden vaikuttavuudesta terapiamenetelmänä.