Kohti työelämäläheistä oppimista
Heino, Merja (2015)
Heino, Merja
Editoija
Saimaan ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7055-22-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7055-22-9
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen tavoitteena on ollut niiden perustamisesta lähtien ”vahvistaa alueellista kehitystä” ja yhteistyötä pienten ja keskisuurten yritysten kanssa. Yhtenä keskeisenä tehtävänä on tukea työelämän muutospyrkimyksiä ja organisoida yhteisiä kehittämishankkeita. Ammattikorkeakoulu kouluttaa työntekijöitä ammatillisiin asiantuntijatehtäviin, joten opetuksen sekä tutkimus- ja kehitystyön tulee vastata työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksia.
Ammattikorkeakouluissa kehitetään jatkuvasti uusia työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä. Tämä tarkoittaa koulutuksen ja työelämän yhteistyöhön perustuvia, eri tavoin toteutettuja toimintatapoja, joilla parannetaan valmistuvien työllistymismahdollisuuksia ja varmistetaan koulutuksen työelämävastaavuus. Määritelmien mukaan työelämäläheisyydessä koulutuksen tehtävänä on myös arvioida ja kyseenalaistaa työelämän nykyisiä toimintamalleja ja kehittää sekä uudistaa niitä aktiivisesti. Samalla kehitetään ja uudistetaan myös koulutusta. Työelämäläheisyys on molemminpuolista osaamisen siirtoa,joka edellyttää jatkuvaa vuorovaikutusta ja dialogia koulutusorganisaation ja työelämän välillä.
Mikäli yhteistyöstä halutaan saada mahdollisimman suuri hyöty, tarvitaan pitkäkestoista ja tavoitteellista toimintaa jolloin yhteistyö muuttuu satunnaisten toimeksiantojen sijaan keskinäiseksi kumppanuudeksi. Kumppanuuden kautta saadaan uusia kokemuksia ja vahvistetaan omaa osaamista sekä opitaan tekemään yhteistyötä erilaisten toimijoiden kanssa. Yhteistyö saa parhaimmillaan aikaan sellaista, mihin yksin ei olisi päästy. Kumppanuutta edesauttaa ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteiset kehittämisenkohteet, molemminpuolinen osallistuminen ja molemmin puolin koetut hyödyt yhteistyöstä. Kumppanuutta edistää myös yhteinen ”kieli” ja ymmärrys, joka voi syntyä vain yhteisten kohtaamisten, yhdessä tekemisen ja vuorovaikutuksen kautta. Yhteistyösopimukset ja yhteisesti jaetut toimintatavat ja resurssit tukevat myös kumppanuuden syntymistä.
Käytössä on jo nyt monenlaisia yhteistyömuotoja kuten työharjoittelua, opintojaksoihin liittyviä vierailuja sekä opinnäytetöitä, mutta uusiakin kaivataan. Uudempina yhteistyömuotoina ovat nostaneet päätään esimerkiksi mentorointi sekä opettajien 5 työelämäjaksot. Kumppanuutta voidaan kehittää erilaisilla toimenpiteillä, jotka lähentävät koulutusta ja työelämää. Esimerkiksi mentori- ja
alumnitoiminta, kummiyritystoiminta, yrityskummitoiminta sekä työelämän edustajien toimiminen ammattikorkeakoulun neuvottelukunnissa ja erilaisissa muissa yhteistyöryhmissä yhtä hyvin kuin ammattikorkeakoulun edustajan toimiminen yrityksissä.
Vaikka yrittäjät ovat vuosien saatossa oppineet löytämään ammattikorkeakoulun yhteistyökumppanikseen ja aloite tapahtuu entistä useammin yrittäjän toimesta, me ammattikorkeakoulussa toivomme että yritykset käyttäisivät nykyistäkin aktiivisemmin ja monipuolisemmin ammattikorkeakoulun palveluja sekä näkisivät ammattikorkeakoulun osaamisen voimavarana. Olemme valmiita sitoutumaan pitkäjänteiseen yhteistyöhön ja viemään sitä askeleen pidemmälle kohti molemminpuolista kumppanuutta miksei jopa kohti strategista kumppanuutta.
Ammattikorkeakouluissa kehitetään jatkuvasti uusia työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä. Tämä tarkoittaa koulutuksen ja työelämän yhteistyöhön perustuvia, eri tavoin toteutettuja toimintatapoja, joilla parannetaan valmistuvien työllistymismahdollisuuksia ja varmistetaan koulutuksen työelämävastaavuus. Määritelmien mukaan työelämäläheisyydessä koulutuksen tehtävänä on myös arvioida ja kyseenalaistaa työelämän nykyisiä toimintamalleja ja kehittää sekä uudistaa niitä aktiivisesti. Samalla kehitetään ja uudistetaan myös koulutusta. Työelämäläheisyys on molemminpuolista osaamisen siirtoa,joka edellyttää jatkuvaa vuorovaikutusta ja dialogia koulutusorganisaation ja työelämän välillä.
Mikäli yhteistyöstä halutaan saada mahdollisimman suuri hyöty, tarvitaan pitkäkestoista ja tavoitteellista toimintaa jolloin yhteistyö muuttuu satunnaisten toimeksiantojen sijaan keskinäiseksi kumppanuudeksi. Kumppanuuden kautta saadaan uusia kokemuksia ja vahvistetaan omaa osaamista sekä opitaan tekemään yhteistyötä erilaisten toimijoiden kanssa. Yhteistyö saa parhaimmillaan aikaan sellaista, mihin yksin ei olisi päästy. Kumppanuutta edesauttaa ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteiset kehittämisenkohteet, molemminpuolinen osallistuminen ja molemmin puolin koetut hyödyt yhteistyöstä. Kumppanuutta edistää myös yhteinen ”kieli” ja ymmärrys, joka voi syntyä vain yhteisten kohtaamisten, yhdessä tekemisen ja vuorovaikutuksen kautta. Yhteistyösopimukset ja yhteisesti jaetut toimintatavat ja resurssit tukevat myös kumppanuuden syntymistä.
Käytössä on jo nyt monenlaisia yhteistyömuotoja kuten työharjoittelua, opintojaksoihin liittyviä vierailuja sekä opinnäytetöitä, mutta uusiakin kaivataan. Uudempina yhteistyömuotoina ovat nostaneet päätään esimerkiksi mentorointi sekä opettajien 5 työelämäjaksot. Kumppanuutta voidaan kehittää erilaisilla toimenpiteillä, jotka lähentävät koulutusta ja työelämää. Esimerkiksi mentori- ja
alumnitoiminta, kummiyritystoiminta, yrityskummitoiminta sekä työelämän edustajien toimiminen ammattikorkeakoulun neuvottelukunnissa ja erilaisissa muissa yhteistyöryhmissä yhtä hyvin kuin ammattikorkeakoulun edustajan toimiminen yrityksissä.
Vaikka yrittäjät ovat vuosien saatossa oppineet löytämään ammattikorkeakoulun yhteistyökumppanikseen ja aloite tapahtuu entistä useammin yrittäjän toimesta, me ammattikorkeakoulussa toivomme että yritykset käyttäisivät nykyistäkin aktiivisemmin ja monipuolisemmin ammattikorkeakoulun palveluja sekä näkisivät ammattikorkeakoulun osaamisen voimavarana. Olemme valmiita sitoutumaan pitkäjänteiseen yhteistyöhön ja viemään sitä askeleen pidemmälle kohti molemminpuolista kumppanuutta miksei jopa kohti strategista kumppanuutta.