Ota Puheeksi-valmennus työhyvinvoinnin tukemisen välineenä : Mehiläisen Ota Puheeksi –valmennuksen kehittäminen
Harju, Maria (2015)
Harju, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319232
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyöni tavoitteena on kehittää Mehiläisen Ota Puheeksi- valmennuksen konseptia työterveyshuollon ammattilaisten näkökulmasta. Tarkoituksena on selkiyttää Ota Puheeksi- valmennuksen sisältöä niin, että sen hyödyntämistä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi työterveyshuollon ja asiakasyrityksen välillä voitaisiin parantaa.
Mehiläisen Ota Puheeksi -valmennuksen tavoitteena on työhyvinvoinnin vahvistaminen. Työhyvinvointiin kuuluu sairauspoissaolojen hallinta ja merkityksellinen esimiestyö. Mehiläisessä on käytetty yrityksille suunnattua Puheeksi otto-valmennusta. Asiakas yrityksen kanssa tehdään yhteistyössä heidän tarpeisiinsa sopiva Varhaisen Tuen- malli, jonka puitteissa valmennetaan asiakasyritysten esimiehiä puheeksi otto- tilanteita varten.
Kehittämistyössä aineisto kerättiin kahdessa erässä: ensimmäisenä dokumenttianalyysi jo olemassa olevasta materiaalista ja toisena haastateltiin työterveyshuollon ammattilaisia. Aineisto oli laadullinen.
Kehittämistyön tuloksista todettiin, että työterveyshuollon ammattilaiset tarjosivat aktiivisesti Ota Puheeksi –valmennusta asiakasyrityksilleen. Valmennuksella haetaan apua asiakasyrityksen työkykyongelmiin, sairauspoissaolojen hallintaan, työhyvinvoinnin ylläpitämiseen ym. Tuotoksena syntyi työterveyshuollon ammattilaisten näkemys siitä, missä tilanteissa valmennusta tulisi hyödyntää ja mitä etua siitä on asiakasyritykselle.
Mehiläisen Ota Puheeksi -valmennuksen tavoitteena on työhyvinvoinnin vahvistaminen. Työhyvinvointiin kuuluu sairauspoissaolojen hallinta ja merkityksellinen esimiestyö. Mehiläisessä on käytetty yrityksille suunnattua Puheeksi otto-valmennusta. Asiakas yrityksen kanssa tehdään yhteistyössä heidän tarpeisiinsa sopiva Varhaisen Tuen- malli, jonka puitteissa valmennetaan asiakasyritysten esimiehiä puheeksi otto- tilanteita varten.
Kehittämistyössä aineisto kerättiin kahdessa erässä: ensimmäisenä dokumenttianalyysi jo olemassa olevasta materiaalista ja toisena haastateltiin työterveyshuollon ammattilaisia. Aineisto oli laadullinen.
Kehittämistyön tuloksista todettiin, että työterveyshuollon ammattilaiset tarjosivat aktiivisesti Ota Puheeksi –valmennusta asiakasyrityksilleen. Valmennuksella haetaan apua asiakasyrityksen työkykyongelmiin, sairauspoissaolojen hallintaan, työhyvinvoinnin ylläpitämiseen ym. Tuotoksena syntyi työterveyshuollon ammattilaisten näkemys siitä, missä tilanteissa valmennusta tulisi hyödyntää ja mitä etua siitä on asiakasyritykselle.