Miten meni messut? -Messuoppaan tuottaminen Palosuojelurahastolle
Niemelä, Katariina (2015)
Niemelä, Katariina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319264
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Palosuojelurahastolle. Palosuojelurahasto osallistui Turvallisuus 2014 -messuille Jyväskylässä vuonna 2014. Messut olivat rahastolle ensimmäiset ja tavoitteena on osallistua alan messuille myös jatkossa. Palosuojelurahastolla ei ole erillistä markkinointi- tai messuvastaavaa, vaan jatkossa messusuunnittelu voi osua kenelle tahansa rahaston sihteeristöstä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö johon sisältyy opinnäytetyön raportointi ja tämän lisäksi tuotoksena syntynyt opas. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Palosuojelurahastolle helppolukuinen, visuaalinen ja toimiva messuopas, jonka avulla kuka tahansa sihteeristön jäsenistä kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan onnistuneet messut. Edellisten messujen suunnittelussa ja toteutuksessa ei ollut käytössä opasta ja näin messujen suunnittelu oli hankalaa. Opas on toteutettu aikajanallisesti, joka helpottaa lukemista ja aikatauluttamista.
Työn aihe on rajattu käsittelemään ainoastaan messusuunnittelua ja messuille osallistumista ja mitä messuosallistumisessa tulee erityisesti ottaa huomioon. Keskeisinä teorioina ovat toimineet markkinointiviestinnän välineet sekä tapahtumamarkkinointi ja messut markkinointiviestinnässä. Messut osana markkinointiviestintää jakavat edelleen mielipiteitä niin alan kirjallisuuden saralla kuin alalla työskentelevienkin parissa. Opinnäytetyössä messuja käsitellään osana tapahtumamarkkinointia, mutta myös itsenäisenä, omana osanaan markkinointiviestinnässä. Keskeistä on löytää erot ja yhtäläisyydet messujen ja yleisen tapahtumamarkkinoinnin välillä.
Opinnäytetyö käy läpi messusuunnittelun ja -toteutuksen eri aihepiirit: mitä tulee ottaa huomioon messusuunnittelussa, toteutuksessa, messujen jälkeisessä arvioinnissa ja uusien messujen suunnittelussa. Työssä on huolellisesti otettu huomioon pienetkin yksityiskohdat messusuunnitteluun liittyen sekä korostettu henkilökunnan ja motivaation tärkeyttä. Työn toteutuksessa on vahvasti peilattu omia kokemuksia jo käytyihin messuihin. Tämän lisäksi toteutuksessa on käytetty lukuisia tapahtumamarkkinoinnin kirjallisuuksia sekä muuta messumateriaalia.
Opinnäytetyö on aloitettu vuonna 2014 Turvallisuus 2014 -messujen yhteydessä, mutta varsinainen opinnäytetyö ja sen tuotoksena syntynyt opas on tehty vuoden 2015 aikana. Tuloksena on kompakti ja toimiva messuopas Palosuojelurahaston käyttöön. Opas on räätälöity juuri heidän tarpeidensa mukaan ja opas on muunneltavissa vuosien edetessä. Pienen organisaation messusuunnittelussa on hyvä hyödyntää messujärjestäjän palveluita sekä seurata messuopasta läpi koko messujen aina suunnittelusta toteutukseen asti. Tällä tavoin alkeellisilta virheiltä vältytään, ja messusuunnittelu on mukavaa ja etenee tasaisesti. Messusuunnittelussa ja toteutuksessa ei tarvitse välttämättä olla ammattilainen, kunhan perusasiat ovat kunnossa ja tukena on helppolukuinen ja ymmärrettävä opas, on messujen suunnittelu ja toteutus hieman helpompaa. Työni tulee jatkossa auttamaan toimeksiantajaani onnistuneiden messujen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö johon sisältyy opinnäytetyön raportointi ja tämän lisäksi tuotoksena syntynyt opas. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Palosuojelurahastolle helppolukuinen, visuaalinen ja toimiva messuopas, jonka avulla kuka tahansa sihteeristön jäsenistä kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan onnistuneet messut. Edellisten messujen suunnittelussa ja toteutuksessa ei ollut käytössä opasta ja näin messujen suunnittelu oli hankalaa. Opas on toteutettu aikajanallisesti, joka helpottaa lukemista ja aikatauluttamista.
Työn aihe on rajattu käsittelemään ainoastaan messusuunnittelua ja messuille osallistumista ja mitä messuosallistumisessa tulee erityisesti ottaa huomioon. Keskeisinä teorioina ovat toimineet markkinointiviestinnän välineet sekä tapahtumamarkkinointi ja messut markkinointiviestinnässä. Messut osana markkinointiviestintää jakavat edelleen mielipiteitä niin alan kirjallisuuden saralla kuin alalla työskentelevienkin parissa. Opinnäytetyössä messuja käsitellään osana tapahtumamarkkinointia, mutta myös itsenäisenä, omana osanaan markkinointiviestinnässä. Keskeistä on löytää erot ja yhtäläisyydet messujen ja yleisen tapahtumamarkkinoinnin välillä.
Opinnäytetyö käy läpi messusuunnittelun ja -toteutuksen eri aihepiirit: mitä tulee ottaa huomioon messusuunnittelussa, toteutuksessa, messujen jälkeisessä arvioinnissa ja uusien messujen suunnittelussa. Työssä on huolellisesti otettu huomioon pienetkin yksityiskohdat messusuunnitteluun liittyen sekä korostettu henkilökunnan ja motivaation tärkeyttä. Työn toteutuksessa on vahvasti peilattu omia kokemuksia jo käytyihin messuihin. Tämän lisäksi toteutuksessa on käytetty lukuisia tapahtumamarkkinoinnin kirjallisuuksia sekä muuta messumateriaalia.
Opinnäytetyö on aloitettu vuonna 2014 Turvallisuus 2014 -messujen yhteydessä, mutta varsinainen opinnäytetyö ja sen tuotoksena syntynyt opas on tehty vuoden 2015 aikana. Tuloksena on kompakti ja toimiva messuopas Palosuojelurahaston käyttöön. Opas on räätälöity juuri heidän tarpeidensa mukaan ja opas on muunneltavissa vuosien edetessä. Pienen organisaation messusuunnittelussa on hyvä hyödyntää messujärjestäjän palveluita sekä seurata messuopasta läpi koko messujen aina suunnittelusta toteutukseen asti. Tällä tavoin alkeellisilta virheiltä vältytään, ja messusuunnittelu on mukavaa ja etenee tasaisesti. Messusuunnittelussa ja toteutuksessa ei tarvitse välttämättä olla ammattilainen, kunhan perusasiat ovat kunnossa ja tukena on helppolukuinen ja ymmärrettävä opas, on messujen suunnittelu ja toteutus hieman helpompaa. Työni tulee jatkossa auttamaan toimeksiantajaani onnistuneiden messujen suunnittelussa ja toteutuksessa.