Miten parantaa yrityksen luonnollista Google-näkyvyyttä avainsanoilla
Linna-Aro, Ari (2015)
Linna-Aro, Ari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319280
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Orbis Oy:n ja yrityksen verkkokaupan Worbiksen hakukone-näkyvyyden parantaminen, keskittyen avainsanojen käyttöön hakukoneoptimoinnissa. Tutkimuksessa mitattiin yrityksen verkkokauppa Worbiksen näkyvyyttä luonnollisissa hakutuloksissa ja avainsanojen käytön vaikutusta hakusanaoptimoinnissa.
Hyödynnettyään monia markkinointikeinoja yrityksensä esille tuomiseen, Orbis Oy halusi lisäksi tutkia hakukoneoptimoinnin vaikutusta näkyvyyteensä. Koska hakukoneoptimoinnin aihealue on erittäin laaja, se rajattiin avainsanoihin eli hakusanoihin, jotka ovat hakukoneoptimoinnin oleellinen osa ja yhteydessä moneen hakukoneoptimoinnin osa-alueeseen.
Googlen kehittämä hakukone valittiin opinnäytetyön tutkimuksen kohteeksi Orbis Oy:n toivomuksesta, hakukoneen suosion ja tarjoaman statistiikan vuoksi. Tutkimukseen kerättiin tietoa kirjalähteistä ja Googlen julkaisemista neuvoista hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen sekä muista verkkolähteistä. Lähteiden perusteella tehtiin ohjeistus, jonka tarkoitus oli tarjota tietoa mihin keskittyä ja miten muokata Worbiksen tuotesivuja hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Ehdotetut muutokset toteutettiin Orbis Oy:n omilla resursseilla.
Orbis Oy:n markkinointipäällikön ja muun projektiin liittyvän henkilökunnan kanssa käymissä kokouksissa valittiin hakusanat, joiden sijoitusta hakutuloksissa seurattiin tutkimuksen ajan. Kokouksissa päätettiin myös muista tehtävään liittyvistä toimenpiteistä, kuten tehtävänjaosta ja vastuuhenkilöistä yrityksen sisällä.
Tulosten mukaan hakukoneoptimoinnilla voitiin vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen, mutta tärkeintä oli optimoida sivut sivuja käyttävien ihmisten tarpeisiin.
Hyödynnettyään monia markkinointikeinoja yrityksensä esille tuomiseen, Orbis Oy halusi lisäksi tutkia hakukoneoptimoinnin vaikutusta näkyvyyteensä. Koska hakukoneoptimoinnin aihealue on erittäin laaja, se rajattiin avainsanoihin eli hakusanoihin, jotka ovat hakukoneoptimoinnin oleellinen osa ja yhteydessä moneen hakukoneoptimoinnin osa-alueeseen.
Googlen kehittämä hakukone valittiin opinnäytetyön tutkimuksen kohteeksi Orbis Oy:n toivomuksesta, hakukoneen suosion ja tarjoaman statistiikan vuoksi. Tutkimukseen kerättiin tietoa kirjalähteistä ja Googlen julkaisemista neuvoista hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen sekä muista verkkolähteistä. Lähteiden perusteella tehtiin ohjeistus, jonka tarkoitus oli tarjota tietoa mihin keskittyä ja miten muokata Worbiksen tuotesivuja hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Ehdotetut muutokset toteutettiin Orbis Oy:n omilla resursseilla.
Orbis Oy:n markkinointipäällikön ja muun projektiin liittyvän henkilökunnan kanssa käymissä kokouksissa valittiin hakusanat, joiden sijoitusta hakutuloksissa seurattiin tutkimuksen ajan. Kokouksissa päätettiin myös muista tehtävään liittyvistä toimenpiteistä, kuten tehtävänjaosta ja vastuuhenkilöistä yrityksen sisällä.
Tulosten mukaan hakukoneoptimoinnilla voitiin vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen, mutta tärkeintä oli optimoida sivut sivuja käyttävien ihmisten tarpeisiin.