Modernit web-teknologiat pelikehityksessä
Hamppula, Marko (2015)
Hamppula, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319314
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteina on tutustua, kuinka modernit web-teknologiat soveltuvat selainpohjaiseen pelikehitykseen. Samalla tutustutaan, miten perinteiset teknologiat ovat kehittyneet ja miten pelit ovat kommunikoineet palvelimen kanssa. Lisäksi tutustutaan, mitä teknologioita on tullut lisää perinteisesti käytössä olevien teknologioiden rinnalle.
Työssä suunniteltiin prototyyppi reaaliaikaiselle selainpohjaiselle pelille, jossa kaikki tärkeät laskentaan liittyvät toimenpiteet suoritetaan palvelinarkkitehtuurin sisällä. Prototyypin teknologioihin valitsin kirjoitushetkellä trendikkäitä web-teknologioita, joiden avulla tutustuttiin, miten kyseiset web-teknologiat soveltuvat selainpohjaisenpelin toteuttamiseen.
Työn tulokseksi saatiin toteutettua toimiva prototyyppi, jonka avulla tutustuttiin, kuinka valitut palvelin- ja selainteknologiat soveltuvat selainpohjaisen pelin toteutukseen. Prototyypin avulla tutkittiin, kuinka palvelinohjelmistot tulivat kommunikoimaan keskenään.
Työssä suunniteltiin prototyyppi reaaliaikaiselle selainpohjaiselle pelille, jossa kaikki tärkeät laskentaan liittyvät toimenpiteet suoritetaan palvelinarkkitehtuurin sisällä. Prototyypin teknologioihin valitsin kirjoitushetkellä trendikkäitä web-teknologioita, joiden avulla tutustuttiin, miten kyseiset web-teknologiat soveltuvat selainpohjaisenpelin toteuttamiseen.
Työn tulokseksi saatiin toteutettua toimiva prototyyppi, jonka avulla tutustuttiin, kuinka valitut palvelin- ja selainteknologiat soveltuvat selainpohjaisen pelin toteutukseen. Prototyypin avulla tutkittiin, kuinka palvelinohjelmistot tulivat kommunikoimaan keskenään.