KOHTI HYVÄÄ RYHMÄHENKEÄ : Yläkoulun erityisluokan ryhmähengen edistäminen toiminnallisin keinoin
Kotilainen, Miia (2015)
Kotilainen, Miia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317271
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kotilainen, Miia. Kohti hyvää ryhmähenkeä – Yläkoulun erityisluokan ryhmähengen edistäminen toiminnallisin keinoin. Kauniainen, syksy 2015, 66 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytteen keskeisimpänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallisia harjoitteita, jotka kohentaisivat yläkoulun erityisluokan ryhmähenkeä. Työn muita tavoitteita oli auttaa luokan oppilaita ymmärtämään ryhmän toimintaa ja oman toimintansa vaikutusta ryhmään sekä auttaa heitä kehittämään omia vahvuuksiaan sosiaalisissa tilanteissa toimimisessa.
Työ toteutettiin lukuvuoden 2014–2015 aikana Herttoniemen yhteiskoulussa. Tietoa kerättiin havainnoimalla. Työskentelyä ohjasivat teoriatieto ryhmästä ja sen toiminnasta, ryhmäturvallisuudesta, nuoruudesta, koulumaailmasta, havainnoinnista sekä toi-minnallisesta oppimisesta. Toiminnallisten ryhmäyttämisharjoitusten suunnittelun taustalla toimi KiVa Koulu -ohjelma. Toiminnalliset ryhmäyttämisharjoitukset on suunniteltu kohdeluokan tarpeisiin sopiviksi, mutta ne ovat käyttökelpoisia ryhmäytymistä tukevina, nuoria osallistavina harjoituksina muillekin kohderyhmille.
Ryhmäyttämisharjoitusten teemoiksi valittiin aiheet, joiden avulla olisi mahdollista lisätä nuorten kokemaa turvallisuutta ryhmässä. Teemoiksi valikoituivat ryhmä ja siihen vaikuttavat tekijät, erilaisuus ja toisten kunnioittaminen sekä tunteet ja niiden merkitys. Lisäksi hankkeeseen kuului yöretken suunnittelu sekä toteutus. Kehittämishanketta voidaan pitää onnistuneena, sillä ryhmähenki kohdeluokassa koheni lukuvuoden aikana. Ryhmähengen kohentumiseen vaikuttivat kuitenkin tämän hankkeen lisäksi monet muutkin tekijät.
Kotilainen, Miia. Kohti hyvää ryhmähenkeä – Yläkoulun erityisluokan ryhmähengen edistäminen toiminnallisin keinoin. Kauniainen, syksy 2015, 66 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytteen keskeisimpänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallisia harjoitteita, jotka kohentaisivat yläkoulun erityisluokan ryhmähenkeä. Työn muita tavoitteita oli auttaa luokan oppilaita ymmärtämään ryhmän toimintaa ja oman toimintansa vaikutusta ryhmään sekä auttaa heitä kehittämään omia vahvuuksiaan sosiaalisissa tilanteissa toimimisessa.
Työ toteutettiin lukuvuoden 2014–2015 aikana Herttoniemen yhteiskoulussa. Tietoa kerättiin havainnoimalla. Työskentelyä ohjasivat teoriatieto ryhmästä ja sen toiminnasta, ryhmäturvallisuudesta, nuoruudesta, koulumaailmasta, havainnoinnista sekä toi-minnallisesta oppimisesta. Toiminnallisten ryhmäyttämisharjoitusten suunnittelun taustalla toimi KiVa Koulu -ohjelma. Toiminnalliset ryhmäyttämisharjoitukset on suunniteltu kohdeluokan tarpeisiin sopiviksi, mutta ne ovat käyttökelpoisia ryhmäytymistä tukevina, nuoria osallistavina harjoituksina muillekin kohderyhmille.
Ryhmäyttämisharjoitusten teemoiksi valittiin aiheet, joiden avulla olisi mahdollista lisätä nuorten kokemaa turvallisuutta ryhmässä. Teemoiksi valikoituivat ryhmä ja siihen vaikuttavat tekijät, erilaisuus ja toisten kunnioittaminen sekä tunteet ja niiden merkitys. Lisäksi hankkeeseen kuului yöretken suunnittelu sekä toteutus. Kehittämishanketta voidaan pitää onnistuneena, sillä ryhmähenki kohdeluokassa koheni lukuvuoden aikana. Ryhmähengen kohentumiseen vaikuttivat kuitenkin tämän hankkeen lisäksi monet muutkin tekijät.