Henkivakuutusta hankkimassa ‒ verkko-ostamisen esteet
Kannisto, Heidi (2015)
Kannisto, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719703
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yleisesti ostamisen esteitä kuluttajan hankkiessa riskihenkivakuutusta verkosta. Työn tavoitteena on tuottaa tietoa Nordealle mahdollisten riskihenkivakuutusasiakkaiden ostokäyttäytymisestä suhteessa verkko-ostoihin ja löytää niitä yleisesti estävät tekijät. Tarkoituksena on, että saatuja tutkimustuloksia voidaan edelleen hyödyntää riskihenkivakuutusten myynnissä ja markkinoinnissa Nordeassa, joka on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja.
Tutkimusongelmana on löytää ja listata ne tekijät ja vaikuttimet, jotka estävät asiakasta yleisesti ostamasta henkivakuutusta verkosta. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin, jotka dokumentoitiin kirjalliseen muotoon haastattelutilanteessa. Haastatteluissa keskustelu rakentui sähköisen kaupankäynnin, henkivakuuttamisen ja ostoprosessin käsitteistön ympärille.
Tässä opinnäytetyössä esiin tulleet keskeisimmät henkivakuutuksen verkko-ostamisen esteet ovat seuraavat:
· toimeksiantajan tuntemattomuus henkivakuutuksen tarjoajana
· henkivakuutus tuotteena mielletään liian monimutkaisena ostettavaksi verkosta ilman reaaliaikaista asiantuntija-apua
· epäselvät ja hitaat verkkosivut estävät jo käynnistyneen ostoprosessin.
Tutkimusongelmana on löytää ja listata ne tekijät ja vaikuttimet, jotka estävät asiakasta yleisesti ostamasta henkivakuutusta verkosta. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin, jotka dokumentoitiin kirjalliseen muotoon haastattelutilanteessa. Haastatteluissa keskustelu rakentui sähköisen kaupankäynnin, henkivakuuttamisen ja ostoprosessin käsitteistön ympärille.
Tässä opinnäytetyössä esiin tulleet keskeisimmät henkivakuutuksen verkko-ostamisen esteet ovat seuraavat:
· toimeksiantajan tuntemattomuus henkivakuutuksen tarjoajana
· henkivakuutus tuotteena mielletään liian monimutkaisena ostettavaksi verkosta ilman reaaliaikaista asiantuntija-apua
· epäselvät ja hitaat verkkosivut estävät jo käynnistyneen ostoprosessin.