Sairaanhoitajien kokemuksia täydennyskoulutuksesta : kirjallisuuskatsaus
Hellevuo, Susan (2015)
Hellevuo, Susan
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419470
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus ja se tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoululle. Kirjallisuuskatsauksen tarkoitus on kuvata sairaanhoitajien kokemuksia ammattikorkeakoulujen sekä yliopistojen tarjoamista täydennyskoulutuksista. Sen tavoitteena on koota yhteen työelämästä saatua aiemmin tutkittua tietoa ja toimivan apuvälineenä hoitotyön ja erityisesti sairaanhoitajien täydennyskoulutustarjontaa kehitettäessä. Kirjallisuuskatsauksena opinnäytetyö edustaa narratiivista eli perinteistä kirjallisuuskatsaus-käsitteenä ymmärrettävää kokoomaa.
Aihe rajattiin tarkastelemaan asetettua tutkimustehtävää sairaanhoitajien omasta näkökulmasta. Aineisto kerättiin järjestelmällisen tiedonhaun avulla sekä kansallisista että kansainvälisistä terveydenhuollon tietokannoista. Määrällisesti analysoidut tutkimusartikkelit rajattiin viiteen, jonka tuli sisältää sekä kansallisia että kansainvälisiä tutkimusartikkeleja. Tiedonhakuprosessin jälkeen aineistoon valitut tutkimusartikkelit käytiin huolella läpi. Tällä haluttiin varmistaa, että aineisto vastasi asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja oli tutkimustehtävän kannalta oleellista. Lopuksi aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia apuna käyttäen tulosten aikaansaamiseksi.
Keskeisiksi tuloksiksi sairaanhoitajien täydennyskoulutuskokemuksissa, muodostui kaksi yläluokkaa: kokemukset opinnoista sekä ammattitaito työelämässä. Kokemuksia opinnoista kuvasi alaluokat: opintojen nähtiin vievän elämässä eteenpäin, opintoihin hakeuduttiin kehityksen halusta, opinnoissa motivoi saatu tuki ja eriäviä mielipiteitä kliinisen työn kannalta. Ammattitaitoa työelämässä kuvasi alaluokat: työyhteisöön sitoutuminen ja yhteisöllisyyden kasvu, työssä toimimisen tehostuminen, ammattiroolin vahvistuminen, kliinisten taitojen kehitys, lisääntyneet valmiudet hoitotyön kehittämiseen ja laadun paraneminen potilaiden hoidossa.
Tulevaisuudessa kirjallisuuskatsauksen tuloksista toivotaan hyötyvän hoitoalan oppilaitosten henkilökunta, hoitotyön opiskelijat, ammattia harjoittavat sairaanhoitajat, hoitoalan työyhteisöt ja ammattitaitoista hoitoa tarvitsevat potilaat. Näin olen opinnäytetyön tavoitteena on toimia sekä hoitotyön opettamisen että itse käytännöntyön kehittämisen tukena, oppilaitoksissa sekä työelämässä.
Aihe rajattiin tarkastelemaan asetettua tutkimustehtävää sairaanhoitajien omasta näkökulmasta. Aineisto kerättiin järjestelmällisen tiedonhaun avulla sekä kansallisista että kansainvälisistä terveydenhuollon tietokannoista. Määrällisesti analysoidut tutkimusartikkelit rajattiin viiteen, jonka tuli sisältää sekä kansallisia että kansainvälisiä tutkimusartikkeleja. Tiedonhakuprosessin jälkeen aineistoon valitut tutkimusartikkelit käytiin huolella läpi. Tällä haluttiin varmistaa, että aineisto vastasi asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja oli tutkimustehtävän kannalta oleellista. Lopuksi aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia apuna käyttäen tulosten aikaansaamiseksi.
Keskeisiksi tuloksiksi sairaanhoitajien täydennyskoulutuskokemuksissa, muodostui kaksi yläluokkaa: kokemukset opinnoista sekä ammattitaito työelämässä. Kokemuksia opinnoista kuvasi alaluokat: opintojen nähtiin vievän elämässä eteenpäin, opintoihin hakeuduttiin kehityksen halusta, opinnoissa motivoi saatu tuki ja eriäviä mielipiteitä kliinisen työn kannalta. Ammattitaitoa työelämässä kuvasi alaluokat: työyhteisöön sitoutuminen ja yhteisöllisyyden kasvu, työssä toimimisen tehostuminen, ammattiroolin vahvistuminen, kliinisten taitojen kehitys, lisääntyneet valmiudet hoitotyön kehittämiseen ja laadun paraneminen potilaiden hoidossa.
Tulevaisuudessa kirjallisuuskatsauksen tuloksista toivotaan hyötyvän hoitoalan oppilaitosten henkilökunta, hoitotyön opiskelijat, ammattia harjoittavat sairaanhoitajat, hoitoalan työyhteisöt ja ammattitaitoista hoitoa tarvitsevat potilaat. Näin olen opinnäytetyön tavoitteena on toimia sekä hoitotyön opettamisen että itse käytännöntyön kehittämisen tukena, oppilaitoksissa sekä työelämässä.