Benchmarking Websites and Sales Tools : Case ABB Motors
Kaivolahti, Sanna (2015)
Kaivolahti, Sanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020226
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kuinka ABB Motors voi parantaa verkkosivujaan ja myyntityökalujaan. Tavoitteena oli saada selville kuinka ABB Motorsin ja kahden suurimman kilpailijan, Siemensin ja WEGin, verkkosivut ja myyntityökalut toimivat ja mitä ne tarjoavat asiakkaalle. Aihe on tärkeä, sillä kilpailu nykyajan liiketoiminnassa lisääntyy koko ajan, ja on erittäin tärkeää, että yhtiöllä on tehokas ostoprosessi, joka sisältää sekä verk-kosivut että myyntityökalut. Ensinnäkin verkkosivujen tulisi toimia onnistuneesti yhtiöiden ja näiden asiakkaiden tieto- ja kommunikointikanavana. Lisäksi, koska myyntiryhmillä on nykyään vähemmän aikaa olla yhteydessä suoraan asiakkaaseen, tarvitaan tehokkaat myyntityökalut. Teoria tarjoaa enemmän näke-myksiä verkkosivujen ja myyntityökalujen tärkeydestä sekä tapoja arvioida niitä. Empiirisessä osassa tehtiin vertailuanalyysi ABB Motorsin, Siemensin ja WE-Gin verkkosivuista ja myyntityökaluista. Näiden arviointi sisälsi joukon tutkimuskysymyksiä liittyen käytön helppouteen ja tarjottuun tietoon. ABB Motorsilta satunnaisesti valittu henkilö vastasi näihin kysymyksiin. Tulokset osoittivat että yhdelläkään yhtiöistä ei ollut todellista ”parasta käytäntöä” liittyen verkkosivujen ja myyntityökalujen esitystapaan. Siitä huolimatta analyysissa löydettiin joitakin tapoja parantaa verkkosivujen asettelua sekä myyntityökalujen sisältöä. Näihin luettiin mukaan verkkosivun yksinkertaista-minen sekä myyntityökalun kehittäminen niin, että tilaaminen on mahdollista. Suurin ero näkyi Siemensin myyntityökalussa joka oli paljon kehittyneempi kuin muiden.