Valokuva nuorisotyön välineenä
Middeke, Henna (2015)
Middeke, Henna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020212
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on sekä tutkimuksellinen että toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli kartoittaa Joensuussa toimivien nuorisotyöntekijöiden motiiveja ja mahdollisuuksia käyttää valokuvausta osana omaa nuorisotyötä sekä suunnitella koulutus ja opas tämän kartoituksen pohjalta. Koulutuksen tarkoituksena oli opettaa nuorisotyöntekijöille mediakasvatuksen ja valokuvauksen perusteita sekä nuorisotyöhön soveltuvia työpajaideoita. Koulutuksessa opitut yöpajat olivat ns. matalan kynnyksen työpajoja, joita voidaan järjestää ilman suuria kustannuksia tai erityisiä välineitä. Opas sisältää kaiken koulutusmateriaalin ja sen tarkoituksena on olla nuorisotyöntekijöiden tukena valokuva-aiheisten toimintojen järjestämisessä koulutuksen jälkeen. Tavoitteena oli kehittää Joensuun nuorisopalveluiden toimintaa tarjoamalla nuorisotyöntekijöille uusia menetelmiä nuorisotyöhön.
Aineistonkeruumenetelminä opinnäytetyössäni olivat koulutuksen esittely nuorisotyöntekijöille, haastattelut, koulutuspäivät ja palautteen kerääminen kirjallisesti. Työn tutkimuksellinen osuus oli haastattelut ja niiden hyödyntäminen koulutuksen suunnittelussa. Toiminnallinen osio työssäni oli kahden päivän mittaisen koulutuksen suunnittelu ja järjestäminen. Kehittämistyö opinnäytetyöni oli siksi, että sillä kehitetään nuorisotyötä selkeiden tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyössäni syntyneitä tuloksia ja tuotoksia olivat haastattelut, palautteet, koulutus ja opas.
Opinnäytetyöni tilaajana toimi Joensuun Nuorisopalvelut. Työn aiheen valinnan taustalla oli huomio nuorisotyöntekijöiden puutteellisista mediataidoista, joiden vuoksi he eivät välttämättä pysty järjestämään monipuolista mediakasvatuksellista toimintaa nuorille. Kohdehenkilöinä opinnäytetyössäni olivat Joensuun Nuorisopalveluiden nuorisotyöntekijät. Mukaan kutsuttiin Joensuun kaupungin nuorisotyöntekijöiden lisäksi myös järjestö- ja hanketyöntekijöitä, joita aihe hyödyttää.
Opinnäytetyöprosessin yksi isoimmista huomioista oli, että nuorisotyöntekijät haluavat oppia lisää mediakasvatuksellisia menetelmiä ja ovat motivoituneita käyttämään mediaa osana nuorisotyötään. Samaan aikaan nuorisotyöntekijät kuitenkin kokevat, etteivät heidän omat mediataitonsa riitä sen aiheen toimintojen järjestämiseen. Yhteiskunnan medioituminen jatkuu ja on selvää, että pysyäkseen kehityksen mukana, nuorisotyöntekijät tarvitsevat myös lisäkoulutusta, jossa voivat oppia sekä teoriaa mediakasvatuksesta että konkreettisia mediataitoja. Tällä opinnäytetyölläni pyrin vastaamaan tähän tarpeeseen.
Aineistonkeruumenetelminä opinnäytetyössäni olivat koulutuksen esittely nuorisotyöntekijöille, haastattelut, koulutuspäivät ja palautteen kerääminen kirjallisesti. Työn tutkimuksellinen osuus oli haastattelut ja niiden hyödyntäminen koulutuksen suunnittelussa. Toiminnallinen osio työssäni oli kahden päivän mittaisen koulutuksen suunnittelu ja järjestäminen. Kehittämistyö opinnäytetyöni oli siksi, että sillä kehitetään nuorisotyötä selkeiden tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyössäni syntyneitä tuloksia ja tuotoksia olivat haastattelut, palautteet, koulutus ja opas.
Opinnäytetyöni tilaajana toimi Joensuun Nuorisopalvelut. Työn aiheen valinnan taustalla oli huomio nuorisotyöntekijöiden puutteellisista mediataidoista, joiden vuoksi he eivät välttämättä pysty järjestämään monipuolista mediakasvatuksellista toimintaa nuorille. Kohdehenkilöinä opinnäytetyössäni olivat Joensuun Nuorisopalveluiden nuorisotyöntekijät. Mukaan kutsuttiin Joensuun kaupungin nuorisotyöntekijöiden lisäksi myös järjestö- ja hanketyöntekijöitä, joita aihe hyödyttää.
Opinnäytetyöprosessin yksi isoimmista huomioista oli, että nuorisotyöntekijät haluavat oppia lisää mediakasvatuksellisia menetelmiä ja ovat motivoituneita käyttämään mediaa osana nuorisotyötään. Samaan aikaan nuorisotyöntekijät kuitenkin kokevat, etteivät heidän omat mediataitonsa riitä sen aiheen toimintojen järjestämiseen. Yhteiskunnan medioituminen jatkuu ja on selvää, että pysyäkseen kehityksen mukana, nuorisotyöntekijät tarvitsevat myös lisäkoulutusta, jossa voivat oppia sekä teoriaa mediakasvatuksesta että konkreettisia mediataitoja. Tällä opinnäytetyölläni pyrin vastaamaan tähän tarpeeseen.