Kuntalaistiedottamisen nykytila ja kehittämiskohteet - tiedottaminen ja palvelunohjaus
Rajala, Tiina (2015)
Rajala, Tiina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420588
Tiivistelmä
Kuntien tiedottaminen hajautuu ja siirtyy yhä enemmän verkkoon. Tiedottamista ei ole vastuutettu eikä pienissä kunnissa ole laadittu tiedotusstrategiaa. Millaista tietoa kuntalaiset tarvitsevat? Miten palvelunohjaus toimii kunnis-sa, joissa sitä hoitaa maakunta-kuntayhtymä tai yksityinen terveydenhoito-organisaatio?
Tässä opinnäytetyössä on seurattu kolmen Kainuun kunnan (Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo) ja yhden Lapin kunnan (Enontekiö) tiedottamista kolmen kuukauden ajan 7-9/2015. Kuntien tiedottamista on seurattu mediaseurannalla (sisältöanalyysi). Lisäksi on tehty kuntalaiskysely lukutottumuksista ja tiedottamisen tarpeista sekä vanhusten fokus-ryhmäkeskustelu ja asiantuntijahaastatteluja. Kunnat valittiin Kainuusta sillä perusteella, että Puolanka on kotikun-tani, Ristijärvellä on paljon vanhuksia, kun taas Sotkamo on kehittyvä kunta lähellä Kajaania. Enontekiö toimi ver-tailukohtana. Kaikkia kuntia yhdistää se, että ne ovat pieniä kuntia, joissa tiedottaminen on hajallaan.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu kuntalaisviestinnän kehittämisrunko, joka ohjeistaa kuntien viestinnän suun-nittelua ja toteutusta erityisesti ikäihmisten näkökulmasta. Lisäksi on selvitetty kuntalaisten toiveita siitä millaista tietoa he haluavat saada paikallislehdestä, maakuntalehdestä ja kuntien verkkosivuilta. Kuntalaiset antoivat myös kommentteja siitä mistä kunnan maine rakentuu ja mitkä ovat kunnan tärkeimmät tiedottamistehtävät.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia viestintämuotoja, joita kunnan käyttävät, kuntastrategioita, kuntakuvaa, palveluohjausta, viestinnän kehittämistä, työkaluja ja viestinnän mittaamista. Opinnäytetyö eteni aika-taulun mukaisesti ja kyselyyn saatiin 22 vastausta usealta eri paikkakunnalta eri-ikäisiltä kuntalaisilta. Selvitettäessä kuntien palvelunohjausta asiantuntijahaastattelun avulla, kävi ilmi, että kuntalaiset toivovat, että heidän asioitaan lähtee viemään eteenpäin ensimmäinen henkilö, jolle asiasta on kerrottu. Vanhusten osalta ongelmaksi nousi tieto-koneen käyttötaidon puute ja jopa näkökyvyn heikkeneminen niin, että sanomalehden luku käy mahdottomaksi.
Tutkimustulosten perusteella kuntalaiset odottavat kunnilta enemmän ajantasaista tietoa ja osallistumismahdolli-suutta kunnan päätöksentekoon. Paikallislehdissä kuntien päätökset tulisi julkaista tiivistetysti ja viipymättä. Kuntien kotisivujen tulisi olla selkeitä, hyvin kategorisoituja ja säännöllisesti päivitettyjä.
Tässä opinnäytetyössä on seurattu kolmen Kainuun kunnan (Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo) ja yhden Lapin kunnan (Enontekiö) tiedottamista kolmen kuukauden ajan 7-9/2015. Kuntien tiedottamista on seurattu mediaseurannalla (sisältöanalyysi). Lisäksi on tehty kuntalaiskysely lukutottumuksista ja tiedottamisen tarpeista sekä vanhusten fokus-ryhmäkeskustelu ja asiantuntijahaastatteluja. Kunnat valittiin Kainuusta sillä perusteella, että Puolanka on kotikun-tani, Ristijärvellä on paljon vanhuksia, kun taas Sotkamo on kehittyvä kunta lähellä Kajaania. Enontekiö toimi ver-tailukohtana. Kaikkia kuntia yhdistää se, että ne ovat pieniä kuntia, joissa tiedottaminen on hajallaan.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu kuntalaisviestinnän kehittämisrunko, joka ohjeistaa kuntien viestinnän suun-nittelua ja toteutusta erityisesti ikäihmisten näkökulmasta. Lisäksi on selvitetty kuntalaisten toiveita siitä millaista tietoa he haluavat saada paikallislehdestä, maakuntalehdestä ja kuntien verkkosivuilta. Kuntalaiset antoivat myös kommentteja siitä mistä kunnan maine rakentuu ja mitkä ovat kunnan tärkeimmät tiedottamistehtävät.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia viestintämuotoja, joita kunnan käyttävät, kuntastrategioita, kuntakuvaa, palveluohjausta, viestinnän kehittämistä, työkaluja ja viestinnän mittaamista. Opinnäytetyö eteni aika-taulun mukaisesti ja kyselyyn saatiin 22 vastausta usealta eri paikkakunnalta eri-ikäisiltä kuntalaisilta. Selvitettäessä kuntien palvelunohjausta asiantuntijahaastattelun avulla, kävi ilmi, että kuntalaiset toivovat, että heidän asioitaan lähtee viemään eteenpäin ensimmäinen henkilö, jolle asiasta on kerrottu. Vanhusten osalta ongelmaksi nousi tieto-koneen käyttötaidon puute ja jopa näkökyvyn heikkeneminen niin, että sanomalehden luku käy mahdottomaksi.
Tutkimustulosten perusteella kuntalaiset odottavat kunnilta enemmän ajantasaista tietoa ja osallistumismahdolli-suutta kunnan päätöksentekoon. Paikallislehdissä kuntien päätökset tulisi julkaista tiivistetysti ja viipymättä. Kuntien kotisivujen tulisi olla selkeitä, hyvin kategorisoituja ja säännöllisesti päivitettyjä.