Camera obscura: Vad kostar ett fotografi?
Lindroos, Astrid (2015)
Lindroos, Astrid
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120412
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att få en överblick av centrala lagstiftningar som berör fotografer och fotografier. En central fråga är att få en insikt i vad ett fotografi egentligen kostar, samt att presentera olika metoder som man kan utgå från som prissättningsmodeller. Arbetet behandlar kort fotobranschens utveckling och olika fotosituationer som en fotograf kan stå inför. Upphovsrättslagen och personuppgiftslagen diskuteras och implementeras för en fotograf. Ytterligare behandlas olika prissättningsmetoder, den aktivitetsbaserade kostnadskalkylen ligger i centrum men påläggskalkylen, kundbaserad prissättning och konkurrensbaserad prissättning diskuteras också. Arbetet utgår inte från specifika siffror utan fungerar i sin helhet mer som en vägledning för vad fotografer bör tänka på när de prissätter ett fotografi.
Resultatet visar att man kan dela upp olika fotosituationer i fotouppdrag, per timme och per bild. Man kan räkna ut sitt pris för varje situation utifrån en aktivitetsbaserad kostnadskalkyl, men utöver det så bör man alltid ta lagstiftningar, den specifika kunden och konkurrenter i bekantande. Detta gör man eftersom lagstiftningarna tillämpas olika beroende på vilken fotosituation det är som man står inför, kunden kan vara ett företag eller en privatperson och värdefaktorerna för dem är olika, samt att det kan alltid löna sig att undersöka och jämföra vilka priser konkurrenter har före man prissätter sin egen produkt. The purpose of this thesis is to get a better understanding over different legislations that concern photographers, and to get an insight in what a photograph actually costs. Furthermore the purpose is to present different methods from which you can proceed when you are setting your price. The thesis shortly deals with the development of the photography industry and different situations that a photographer can be up against. The copyright law and the personal data protection law are taken into consideration, with implementation for a photographer. Different pricing methods are being discussed, the activity based costing method is central but also overhead costing is discussed. Customer based pricing and competitor based pricing are mentioned as factors that can affect the final price. The thesis is not based on specific numbers, but works as a guideline of how to price photographs. The result shows that the different situations for a photographer can be divided into assignments, per hour and per picture. You can set your price for every situation based on the activity based costing method, but you also have to take different legislations, the specific customer and the competition into consideration. This is because the legislations are implemented differently depending on the situation, the customer can be a company or a private person and the values for these are different, plus it is always worth to check what prices the competition have before you set your own price.
Resultatet visar att man kan dela upp olika fotosituationer i fotouppdrag, per timme och per bild. Man kan räkna ut sitt pris för varje situation utifrån en aktivitetsbaserad kostnadskalkyl, men utöver det så bör man alltid ta lagstiftningar, den specifika kunden och konkurrenter i bekantande. Detta gör man eftersom lagstiftningarna tillämpas olika beroende på vilken fotosituation det är som man står inför, kunden kan vara ett företag eller en privatperson och värdefaktorerna för dem är olika, samt att det kan alltid löna sig att undersöka och jämföra vilka priser konkurrenter har före man prissätter sin egen produkt.