Sisäinen viestintä matkailu- ja ravitsemisalalla : Case Osuuskauppa Suur-Savo
Rautiainen, Sanna (2015)
Rautiainen, Sanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420699
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kartoittaa Osuuskauppa Suur-Savon ravintoloiden sisäisen vies-tinnän nykytila sekä ensisijaisesti keskittyä työntekijöiden näkökulmaan sisäisen viestinnän toimi-vuutta ja kanavia kohtaan. Pyrin myös löytämään mahdollisia kehitysehdotuksia, joiden avulla sisäistä viestintää kohdeorganisaatiossa voidaan parantaa. Opinnäytetyöni on tutkimus, joka to-teutettiin haastattelujen sekä kyselylomakkeen avulla. Työssäni käytin sekä kvalitatiivista eli laa-dullista että kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta.
Työni teoreettisessa viitekehyksessä perehdyin viestintään käsitteenä sekä erityisesti sisäiseen viestintään ja siihen, kuinka sisäinen viestintä vaikuttaa koko organisaation toimintaan. Esittelin myös erilaisia kanavia, joiden avulla sisäistä viestintää voidaan yrityksessä toteuttaa sekä pereh-dyin sisäisen viestinnän toimijoihin ja häiriöihin. Lisäksi esittelen opinnäytetyöni toimeksianta-jayrityksen, eli Osuuskauppa Suur-Savon, joka monialainen Mikkelin, Savonlinnan ja Pieksämäen talousalueilla toimiva yli 62 000 asiakasomistajan omistama yritys.
Haastattelujen ja kyselyn perusteella voidaan todeta, että Osuuskauppa Suur-Savon ravintoloiden sisäinen viestintä on pääosin toimivaa. Sisäisen viestinnän muutamat epäkohdat liittyivät tiedon paljouteen sekä monimutkaisiin tiedotuskanaviin.
Työni teoreettisessa viitekehyksessä perehdyin viestintään käsitteenä sekä erityisesti sisäiseen viestintään ja siihen, kuinka sisäinen viestintä vaikuttaa koko organisaation toimintaan. Esittelin myös erilaisia kanavia, joiden avulla sisäistä viestintää voidaan yrityksessä toteuttaa sekä pereh-dyin sisäisen viestinnän toimijoihin ja häiriöihin. Lisäksi esittelen opinnäytetyöni toimeksianta-jayrityksen, eli Osuuskauppa Suur-Savon, joka monialainen Mikkelin, Savonlinnan ja Pieksämäen talousalueilla toimiva yli 62 000 asiakasomistajan omistama yritys.
Haastattelujen ja kyselyn perusteella voidaan todeta, että Osuuskauppa Suur-Savon ravintoloiden sisäinen viestintä on pääosin toimivaa. Sisäisen viestinnän muutamat epäkohdat liittyivät tiedon paljouteen sekä monimutkaisiin tiedotuskanaviin.