Kehyksen voima. : Kehyksen proaktiivisuus johdonmukaisen kehityspolitiikan näkökulmasta, case Post-2015 Agenda
Mertanen, Miré Riikka-Maria (2015)
Mertanen, Miré Riikka-Maria
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120373
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tilaustyö Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistykselle Kehys ry:lle. Kehys on kattojärjestö 39:lle eri kehitysyhteistyöjärjestölle Suomessa. Kehyksen toimintaympäristö on EU ja Suomi EU:n osana. Kehys tarkastelee myös miten EU toimii globaaleissa prosesseissa.
Työn tavoitteena oli kehittää ja jäsentää Kehyksen vaikuttamistyötä. Tarkastelussa keskitytään erityisesti vaikuttamistyön proaktiivisuuteen. Työ pohjaa aikaisemmalle kehittämisprojektille 'Kehystä verkosto!', jossa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja sekä kvantitatiivisia kyselyitä. Kyselyihin vastasi 20 Kehyksen 39 jäsenjärjestöstä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat kvalitatiivinen asiantuntijahaastattelu, APF-vaikuttamistyön mallin (Advocacy Planning Framework) esittely ja sen vertaaminen Kehykseen projektin aikana kasvaneen tietoperustan, vuoden 2014 Toimintakertomuksen ja vuoden 2016 Toimintasuunnitelmaluonnoksen perusteella. Työssä hyödynnetään myös aiempia tuloksia Kehykseen tehdystä kehittämisprojektista vaikuttamistyön osalta.
Työtä voidaan hyödyntää kehitettäessä Kehyksen vaikuttamistyötä, tehdessä arviota sen vaikuttavuudesta sekä näkökulmana suomalaisten järjestöjen vaikutukseen Post-2015 -prosessissa. Järjestöalan näkökulmasta työ jäsentää kattojärjestön merkitystä yksittäiselle järjestölle ja tähdentää yksittäisen järjestön vaikutusmahdollisuuksia EU:n ajankohtaisissa projekteissa – erityisesti kun ulkoasiainministeriö suosii yhä enenevässä määrin monen järjestöjen yhteisiä kehitysyhteistyöhankkeita. Työn kautta voi nähdä yhden vaikuttamistyön teorian soveltamisen käytäntöön.
Tutkimuksessa kävi ilmi käyttäen International Center for Policy Advocacy (ICPA) Advocacy Planning Frameworkia, että Kehyksellä on seuraavia menestystekijöitä: laajat verkostot ja niiden kautta tietoa ajankohtaisista prosesseista sekä vaikuttamisikkunasta ja sen kestosta. Vaikuttamisikkunalla tarkoitetaan optimaalista ajankohtaa, jolloin on mahdollista saada tavoitteitaan mukaan poliittiseen päätöksentekoprosessiin ja jopa läpi. Laajat verkostot ilmenevät myös merkittävinä taustayhteisöinä, erityisinä vaikuttamismahdollisuuksina sekä Euroopan laajuisena yhteistyönä. Lisäksi Kehyksen vaikuttamistyön tavoitteen viestijä, eli Kehyksen kasvot, ovat laajasti tunnetut asiantuntijapiireissä.
Kehittämisenkohteitakin löytyi: resursseihin suhteutettuna Kehyksen vaikuttamistyön tavoitteet ovat kovin laajat ja fokusta voisi kaivata. Yksinään järjestön on vaikea toteuttaa kaikkia, ellei se kattojärjes-tönä lähde koordinoimaan ja verkottamaan järjestöjä teemojen ympärille entistä enemmän, mikä on Kehykselle mahdollisuus kehittyä kattojärjestönä. Proaktiivisuuden suhteen tämä antaisi enemmän aikaa kullekin teemalle. Lisäksi vaikuttamistyön tavoitteita voisi sanallistaa enemmän ja konkreettisemmalle tasolle eli siirtyä pois jargonin käytöstä. Tässäkin on tosin edistytty verraten kehittämisprojektin aikaisiin empiirisiin havaintoihin. Viimeisenä kehittämisen kohteena on tehdä seurantavälineiden käytöstä järjestössä systemaattisempaa ja jopa yhdistellä niitä yksinkertaisemmaksi kokonaisuudeksi. Toisaalta, tämä liittyy vuonna 2014 hyväksyttyyn strategiaan vuosille 2015-2018, sillä strategian jalkautus on vielä kesken.
Työn tavoitteena oli kehittää ja jäsentää Kehyksen vaikuttamistyötä. Tarkastelussa keskitytään erityisesti vaikuttamistyön proaktiivisuuteen. Työ pohjaa aikaisemmalle kehittämisprojektille 'Kehystä verkosto!', jossa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja sekä kvantitatiivisia kyselyitä. Kyselyihin vastasi 20 Kehyksen 39 jäsenjärjestöstä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat kvalitatiivinen asiantuntijahaastattelu, APF-vaikuttamistyön mallin (Advocacy Planning Framework) esittely ja sen vertaaminen Kehykseen projektin aikana kasvaneen tietoperustan, vuoden 2014 Toimintakertomuksen ja vuoden 2016 Toimintasuunnitelmaluonnoksen perusteella. Työssä hyödynnetään myös aiempia tuloksia Kehykseen tehdystä kehittämisprojektista vaikuttamistyön osalta.
Työtä voidaan hyödyntää kehitettäessä Kehyksen vaikuttamistyötä, tehdessä arviota sen vaikuttavuudesta sekä näkökulmana suomalaisten järjestöjen vaikutukseen Post-2015 -prosessissa. Järjestöalan näkökulmasta työ jäsentää kattojärjestön merkitystä yksittäiselle järjestölle ja tähdentää yksittäisen järjestön vaikutusmahdollisuuksia EU:n ajankohtaisissa projekteissa – erityisesti kun ulkoasiainministeriö suosii yhä enenevässä määrin monen järjestöjen yhteisiä kehitysyhteistyöhankkeita. Työn kautta voi nähdä yhden vaikuttamistyön teorian soveltamisen käytäntöön.
Tutkimuksessa kävi ilmi käyttäen International Center for Policy Advocacy (ICPA) Advocacy Planning Frameworkia, että Kehyksellä on seuraavia menestystekijöitä: laajat verkostot ja niiden kautta tietoa ajankohtaisista prosesseista sekä vaikuttamisikkunasta ja sen kestosta. Vaikuttamisikkunalla tarkoitetaan optimaalista ajankohtaa, jolloin on mahdollista saada tavoitteitaan mukaan poliittiseen päätöksentekoprosessiin ja jopa läpi. Laajat verkostot ilmenevät myös merkittävinä taustayhteisöinä, erityisinä vaikuttamismahdollisuuksina sekä Euroopan laajuisena yhteistyönä. Lisäksi Kehyksen vaikuttamistyön tavoitteen viestijä, eli Kehyksen kasvot, ovat laajasti tunnetut asiantuntijapiireissä.
Kehittämisenkohteitakin löytyi: resursseihin suhteutettuna Kehyksen vaikuttamistyön tavoitteet ovat kovin laajat ja fokusta voisi kaivata. Yksinään järjestön on vaikea toteuttaa kaikkia, ellei se kattojärjes-tönä lähde koordinoimaan ja verkottamaan järjestöjä teemojen ympärille entistä enemmän, mikä on Kehykselle mahdollisuus kehittyä kattojärjestönä. Proaktiivisuuden suhteen tämä antaisi enemmän aikaa kullekin teemalle. Lisäksi vaikuttamistyön tavoitteita voisi sanallistaa enemmän ja konkreettisemmalle tasolle eli siirtyä pois jargonin käytöstä. Tässäkin on tosin edistytty verraten kehittämisprojektin aikaisiin empiirisiin havaintoihin. Viimeisenä kehittämisen kohteena on tehdä seurantavälineiden käytöstä järjestössä systemaattisempaa ja jopa yhdistellä niitä yksinkertaisemmaksi kokonaisuudeksi. Toisaalta, tämä liittyy vuonna 2014 hyväksyttyyn strategiaan vuosille 2015-2018, sillä strategian jalkautus on vielä kesken.