Liiketoimintaosaamisen kehittyminen Napalaaksossa
Luiro, Jenna; Niva, Elisa (2015)
Luiro, Jenna
Niva, Elisa
Lapin ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621059
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimii Lapin ammattikorkeakoulu. Arctic Valley- hanke on luonut virtuaalisen oppimisympäristön Napalaakson, joka on otettu käyttöön syksyllä 2014. Opinnäytetyömme päätavoitteena oli tutkia toteu-tuvatko ensimmäisen lukuvuoden opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet Na-palaakson kautta ja miten opiskelijat kokevat oppimansa asiat.
Opinnäytetyö on toteutettu käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tärkein tiedonkeruumenetelmä oli opiskelijoille lähetetty Webropol- kysely keväällä 2015. Kohderyhmämme koostui 60 opiskelijasta ja hieman yli puolet vastasivat kyselyymme. Tutkimuksesta saatuja vastauksia voidaan hyödyntää opiskelijoi-den ohjaamiseen ja oppimisympäristön kehittämisessä. Teoreettinen viitekehys käsittelee liiketoimintaosaamista Lapin ammattikorkeakoulussa, toiminnallista oppimista, joka sisältää, virtuaalisen oppimisympäristön, pelillistämisen ja on-gelmaperustaisen oppimisen.
Tutkimustulokset esitetään teema-alueittain ja johtopäätöksissä tuomme esille muutamia kehityskohteita uuteen oppimisympäristöön liittyen. Napalaakson käyttöönotosta on tehty jo yksi tutkimus, joka keskittyi opiskelijoiden odotuksiin. Tutkimuksemme edetessä ja tulosten valossa mielestämme aiheesta olisi suo-tavaa tehdä vielä jatkotutkimus, jotta toiminnasta saataisiin tulevaisuudessa yhtenäisempi ja selkeämpi.
Opinnäytetyö on toteutettu käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tärkein tiedonkeruumenetelmä oli opiskelijoille lähetetty Webropol- kysely keväällä 2015. Kohderyhmämme koostui 60 opiskelijasta ja hieman yli puolet vastasivat kyselyymme. Tutkimuksesta saatuja vastauksia voidaan hyödyntää opiskelijoi-den ohjaamiseen ja oppimisympäristön kehittämisessä. Teoreettinen viitekehys käsittelee liiketoimintaosaamista Lapin ammattikorkeakoulussa, toiminnallista oppimista, joka sisältää, virtuaalisen oppimisympäristön, pelillistämisen ja on-gelmaperustaisen oppimisen.
Tutkimustulokset esitetään teema-alueittain ja johtopäätöksissä tuomme esille muutamia kehityskohteita uuteen oppimisympäristöön liittyen. Napalaakson käyttöönotosta on tehty jo yksi tutkimus, joka keskittyi opiskelijoiden odotuksiin. Tutkimuksemme edetessä ja tulosten valossa mielestämme aiheesta olisi suo-tavaa tehdä vielä jatkotutkimus, jotta toiminnasta saataisiin tulevaisuudessa yhtenäisempi ja selkeämpi.