Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan kokemuksia vaikuttamisesta oman opintopolun suunnittelussa : "Se on se paperi"
Turunen, Sanna-Sinikka; Martikainen, Elsi (2015)
Turunen, Sanna-Sinikka
Martikainen, Elsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan kokemuksia vaikuttamisesta oman opintopolun suunnittelussa. Lähtökohtana on erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oma kokemus siitä, miten he kokevat vaikuttamisen mahdollisuuden oman opintopolun suunnittelussa ja toteutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on myös tarkastella opiskelijan henkilökohtaisen opintopolun toteutumista palveluohjauksen näkökulmasta, sosiaalipedagogisen näkökulman lisänä. Tutkimus rajataan nivelvaiheen erityistä tukea tarvitseviin opiskelijoihin, jotka ovat vammaisten valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat Aitoon koulutuskeskuksen ja Tredun vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat. Aineiston keruu tapahtui soveltavin osin Bikva-menetelmää käyttäen. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita sekä opetus- ja ohjaustyön toimijoita molemmista organisaatiosta. Aineistoa tarkasteltiin teoriaohjautuvasti, jolloin aineiston pääluokat ovat olleet ennalta valikoitujen teemojen mukaiset. Pääteemoja muodostui neljä: 1. opiskelija oman opintopolun asiantuntijana, 2. kohti opiskelijan osallisuutta, 3. opintopolun toiminnan reunaehtoja, 4. ohjauksen merkitys opiskelijalle.
Opinnäytetyössä tarkastelemme opiskelijan osallisuutta myös henkilöstön näkökulmasta. Pohdimme rakenteiden toimivuutta, verkostojen kehittämisen sekä kehittymisen kannalta ja teemme samalla näkyväksi opiskelijoiden palveluohjauksen tarvetta.
Tulokset kertovat että osallisuuden toteutumiseen tarvitaan opiskelijan voimaantumista. Osallisuuden kokemusta ei synny ilman voimaantumisen tai valtautumisen kokemusta. Henkilökunnan ammatillisella osaamisella on suuri merkitys opiskelijan osallisuuden tukemisessa. Opiskelijalähtöisyys on toiminnan suunnittelun keskiössä ja yksilöllisten tarpeiden huomioiminen vaatii aikaa. Vuorovaikutuksen haasteet ja verkostoyhteistyö vaativat henkilöstöltä jatkuvaa oman työn ja itsensä kehittämistä. Valmentava johtajuus työn kehittämisen menetelmänä avaisi uusia mahdollisuuksia henkilökunnan työn kehittämiselle.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat Aitoon koulutuskeskuksen ja Tredun vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat. Aineiston keruu tapahtui soveltavin osin Bikva-menetelmää käyttäen. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita sekä opetus- ja ohjaustyön toimijoita molemmista organisaatiosta. Aineistoa tarkasteltiin teoriaohjautuvasti, jolloin aineiston pääluokat ovat olleet ennalta valikoitujen teemojen mukaiset. Pääteemoja muodostui neljä: 1. opiskelija oman opintopolun asiantuntijana, 2. kohti opiskelijan osallisuutta, 3. opintopolun toiminnan reunaehtoja, 4. ohjauksen merkitys opiskelijalle.
Opinnäytetyössä tarkastelemme opiskelijan osallisuutta myös henkilöstön näkökulmasta. Pohdimme rakenteiden toimivuutta, verkostojen kehittämisen sekä kehittymisen kannalta ja teemme samalla näkyväksi opiskelijoiden palveluohjauksen tarvetta.
Tulokset kertovat että osallisuuden toteutumiseen tarvitaan opiskelijan voimaantumista. Osallisuuden kokemusta ei synny ilman voimaantumisen tai valtautumisen kokemusta. Henkilökunnan ammatillisella osaamisella on suuri merkitys opiskelijan osallisuuden tukemisessa. Opiskelijalähtöisyys on toiminnan suunnittelun keskiössä ja yksilöllisten tarpeiden huomioiminen vaatii aikaa. Vuorovaikutuksen haasteet ja verkostoyhteistyö vaativat henkilöstöltä jatkuvaa oman työn ja itsensä kehittämistä. Valmentava johtajuus työn kehittämisen menetelmänä avaisi uusia mahdollisuuksia henkilökunnan työn kehittämiselle.