Miten brändi säilyttää brändiarvonsa?
Sara, Maria (2015)
Sara, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721244
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin brändiä ja sen ylläpitämistä. Tavoitteena oli selvittää, miten brändi voi säilyttää jo saavuttamansa brändiarvon. Brändillä tarkoitetaan tavaramerkin ympärille muodostunutta positiivista mielikuvaa. Yrityksen kannalta brändi on kilpailukeino. Vahvan brändin etuja yritykselle ovat esimerkiksi uskolliset asiakkaat, haluttavuus yhteistyökumppanina ja kiinnostavuus työnantajana. Aihe valittiin työn tekijän oman kiinnostuksen perusteella.
Aihetta tarkasteltiin brändin ja brändin ylläpitämisen kautta. Brändin menestymisen kannalta on tärkeää, että se lunastaa arvolupaustaan jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Ainoastaan tätä kautta brändi voi saavuttaa brändiuskollisia asiakkaita. Brändin ylläpitämisessä puolestaan keskeistä on brändinhallinta ja -johtaminen, brändistrategia ja viestintä. On tärkeää, että koko yritys on mukana brändin kehittämisessä. Viestintä on brändin ylläpitämisen tärkein työväline, mutta siitä huolimatta tehtävää ei voida jättää pelkästään viestinnän vastuulle. Työn empiirinen osa toteutettiin havainnoimalla maailmanlaajuisesti menestynyttä yritystä Hennes&Mauritzia. Havainnoinnissa käytiin läpi yrityksen omia nettisivuja, sen käyttämiä sosiaalisen median kanavia, tuotevalikoimaa ja toimintatapoja. Lisäksi perehdyttiin suomalaisessa ja kansainvälisessä mediassa julkaistuihin artikkeleihin ja mainontaan pääosin vuosien 2011 ja 2015 välillä. Havainnoinnin tarkoituksena oli tarjota esimerkkejä siitä, miten kyseinen yritys on toiminut brändin ylläpitämisen näkökulmasta.
Havainnoinnin perusteella Hennes&Mauritzin tärkeimmät työvälineet brändin ylläpitämisessä ovat vastuullisuus, tuotevalikoima ja viestintä. Yritys on panostanut viimevuosina merkittävästi vastuullisiin toimintatapoihin, mutta pystynyt silti säilyttämään monipuolisen ja edullisen tuotevalikoiman. Viestintää yritys toteuttaa monissa eri kanavissa aktiivisesti. Näiden lisäksi arvolupauksen lunastaminen on toiminnassa keskeisessä asemassa. Vaikka havainnoinnin kohteena oli globaali yritys, voidaan työn tuloksia soveltaa eri kokoisten yritysten toimintaan. Keskeistä on se, että yrityksellä on vahva käsitys omasta toiminnastaan ja että se pystyy määrittelemään ne tekijät, joilla sen kannattaa vahvistaa brändiään.
Aihetta tarkasteltiin brändin ja brändin ylläpitämisen kautta. Brändin menestymisen kannalta on tärkeää, että se lunastaa arvolupaustaan jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Ainoastaan tätä kautta brändi voi saavuttaa brändiuskollisia asiakkaita. Brändin ylläpitämisessä puolestaan keskeistä on brändinhallinta ja -johtaminen, brändistrategia ja viestintä. On tärkeää, että koko yritys on mukana brändin kehittämisessä. Viestintä on brändin ylläpitämisen tärkein työväline, mutta siitä huolimatta tehtävää ei voida jättää pelkästään viestinnän vastuulle. Työn empiirinen osa toteutettiin havainnoimalla maailmanlaajuisesti menestynyttä yritystä Hennes&Mauritzia. Havainnoinnissa käytiin läpi yrityksen omia nettisivuja, sen käyttämiä sosiaalisen median kanavia, tuotevalikoimaa ja toimintatapoja. Lisäksi perehdyttiin suomalaisessa ja kansainvälisessä mediassa julkaistuihin artikkeleihin ja mainontaan pääosin vuosien 2011 ja 2015 välillä. Havainnoinnin tarkoituksena oli tarjota esimerkkejä siitä, miten kyseinen yritys on toiminut brändin ylläpitämisen näkökulmasta.
Havainnoinnin perusteella Hennes&Mauritzin tärkeimmät työvälineet brändin ylläpitämisessä ovat vastuullisuus, tuotevalikoima ja viestintä. Yritys on panostanut viimevuosina merkittävästi vastuullisiin toimintatapoihin, mutta pystynyt silti säilyttämään monipuolisen ja edullisen tuotevalikoiman. Viestintää yritys toteuttaa monissa eri kanavissa aktiivisesti. Näiden lisäksi arvolupauksen lunastaminen on toiminnassa keskeisessä asemassa. Vaikka havainnoinnin kohteena oli globaali yritys, voidaan työn tuloksia soveltaa eri kokoisten yritysten toimintaan. Keskeistä on se, että yrityksellä on vahva käsitys omasta toiminnastaan ja että se pystyy määrittelemään ne tekijät, joilla sen kannattaa vahvistaa brändiään.