Influencing sustainable consumption : a case of KeepCup
Paju, Kristiina (2015)
Paju, Kristiina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721286
Tiivistelmä
Kestävä kulutus ja sitä tukevat markkinointikeinot ovat tärkeitä aiheita tuleville tutkimuksille. Tämä opinnäytetyö tarjoaa tietoa kuluttajakäyttäytymisestä käsitellen asenteita, niiden osa-alueita ja niiden mahdollista muutosta suostuttelevan kommunikoinnin/markkinointikeinojen kautta kestävämpään kulutukseen. Asenteet ovat kuluttajakäyttäytymisen osa-alue joka vaikuttaa ostopäätökseen monin tavoin ja siten, tarjoaa jokaiselle markkinoijalle ja myyntihenkilölle aiheen minkä kautta tutustua perusteellisemmin kuluttajan aikomuksiin. Case KeepCup tutkii niitä asioita suomalaisille jossain määrin tutun kestävän tuotteen näkökulmasta. Ekologinen arvopohja ja kuluttajien tietämys suostuttelusta tutkittiin kansainväliselle vastaajakunnalle jaetun kyselyn avulla, vaikka enemmistö vastaajista olikin suomalaisia.
Tutkimuksen tulokset kertovat kohtalaisesta yksimielisyydestä kestävään kulutukseen liittyvissä lausunnoissa, KeepCupista ja suostuttelun agenttien tunnistamisesta – mielipiteet olivat monipuolisia kun taas keskiverto kuluttaja ei selvästikään tiennyt mitä ajatella kestävyydestä ja sen yhteydestä heidän omiin kulutustottumuksiin. Tekijät jotka vaikuttivat asennemuutokseen KeepCupin suhteen olivat sen ekologiset ominaisuudet, muotoilu ja mukavuus, niiden lisäksi muut kannustimet ekologisen kupin ostamiseen olivat hinta, tarve ja lisätieto tuotteesta. Kaiken kaikkiaan, tekijöitä jota täytyy miettiä kestävän tuotteen markkinoinnissa on monia, koska ihmiset ja heidän havaintokyvyt ovat erilaiset. Perus kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen ekologisten arvojen ja kestävyyden liittyvien asenteiden näkökulmasta on sen takia tärkeä.
ASIASANAT:
Tutkimuksen tulokset kertovat kohtalaisesta yksimielisyydestä kestävään kulutukseen liittyvissä lausunnoissa, KeepCupista ja suostuttelun agenttien tunnistamisesta – mielipiteet olivat monipuolisia kun taas keskiverto kuluttaja ei selvästikään tiennyt mitä ajatella kestävyydestä ja sen yhteydestä heidän omiin kulutustottumuksiin. Tekijät jotka vaikuttivat asennemuutokseen KeepCupin suhteen olivat sen ekologiset ominaisuudet, muotoilu ja mukavuus, niiden lisäksi muut kannustimet ekologisen kupin ostamiseen olivat hinta, tarve ja lisätieto tuotteesta. Kaiken kaikkiaan, tekijöitä jota täytyy miettiä kestävän tuotteen markkinoinnissa on monia, koska ihmiset ja heidän havaintokyvyt ovat erilaiset. Perus kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen ekologisten arvojen ja kestävyyden liittyvien asenteiden näkökulmasta on sen takia tärkeä.
ASIASANAT: