Tietoteknisten laitteiden käytön opettaminen ikäihmisille
Salo, Miikka (2015)
Salo, Miikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821450
Tiivistelmä
Ikäihmisten määrä tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa entistä suuremmaksi ja heille julkaistaan yhä enemmän heille tarkoitettuja tietoteknisiä laitteita ja ohjelmia. Tästä johtuen opinnäytetyö lähti tutkimaan tietoteknisten laitteiden opettamista ikäihmisille. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli HAMKin vuonna 2014 loppunut Konseptori-projekti, jonka loppumisen jälkeen opinnäytetyö siirtyi HAMKin toimeksiannoksi.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia ja kehittää ikäihmisten erilaisia tietotekniikka-aiheisia hetkiä, kuten tuki- ja opetushetkiä. Tämän saavuttamiseksi kerättiin huomioita opinnäytetyön aikana järjestetyistä tietotekniikka-aiheisista opetus- ja tukikerroista sekä Wii-pelikerroista, joita jälkeenpäin arvioitiin ja pohdittiin. Työn teoriaosuudessa sovelletaan ikäihmisiä koskevia lakeja ja tietoa heidän yleisistä korkean iän aiheuttamista sairauksista.
Ikäihmisten tietoteknisten laitteiden oppimista tutkitaan kvalitatiivisesti. Opinnäytetyön tekijä järjesti palvelutalossa kahdenkeskisiä tapaamiskertoja, joihin osallistui ikäihminen ja ohjaaja. Tapaamiskerroissa ikäihmiset saivat tietoteknistä tukea ja opetusta heille tärkeistä aiheista. Tapaamiskertojen lisäksi järjestettiin Wii-pelikertoja. Pelikertojen ajatuksena oli aktivoida ikäihmisiä uudella tavalla ja samalla tutkia sitä.
Opinnäytetyötä tehdessä selvisi ikäihmisten keskustelussa toistuvia trendejä. Toistuvien opetuskertojen kautta pystyttiin luomaan toimivia käytänteitä ja huomioita, miten tietotekniikkaa opetetaan ikäihmisille. Paljastui myös, että ikäihmisten halu oppia tietotekniikka ei johdu tietotekniikan itseisarvosta, vaan syystä käyttää sitä.
Seuraava askel tämän työn jälkeen olisi tutkia laajemmin ikäihmisten valmiutta oppia tietotekniikkaa. Kuinka ikäihmiset pystyisivät oppia käyttämään valtaväestölle tarkoitettua tietotekniikkaa?
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia ja kehittää ikäihmisten erilaisia tietotekniikka-aiheisia hetkiä, kuten tuki- ja opetushetkiä. Tämän saavuttamiseksi kerättiin huomioita opinnäytetyön aikana järjestetyistä tietotekniikka-aiheisista opetus- ja tukikerroista sekä Wii-pelikerroista, joita jälkeenpäin arvioitiin ja pohdittiin. Työn teoriaosuudessa sovelletaan ikäihmisiä koskevia lakeja ja tietoa heidän yleisistä korkean iän aiheuttamista sairauksista.
Ikäihmisten tietoteknisten laitteiden oppimista tutkitaan kvalitatiivisesti. Opinnäytetyön tekijä järjesti palvelutalossa kahdenkeskisiä tapaamiskertoja, joihin osallistui ikäihminen ja ohjaaja. Tapaamiskerroissa ikäihmiset saivat tietoteknistä tukea ja opetusta heille tärkeistä aiheista. Tapaamiskertojen lisäksi järjestettiin Wii-pelikertoja. Pelikertojen ajatuksena oli aktivoida ikäihmisiä uudella tavalla ja samalla tutkia sitä.
Opinnäytetyötä tehdessä selvisi ikäihmisten keskustelussa toistuvia trendejä. Toistuvien opetuskertojen kautta pystyttiin luomaan toimivia käytänteitä ja huomioita, miten tietotekniikkaa opetetaan ikäihmisille. Paljastui myös, että ikäihmisten halu oppia tietotekniikka ei johdu tietotekniikan itseisarvosta, vaan syystä käyttää sitä.
Seuraava askel tämän työn jälkeen olisi tutkia laajemmin ikäihmisten valmiutta oppia tietotekniikkaa. Kuinka ikäihmiset pystyisivät oppia käyttämään valtaväestölle tarkoitettua tietotekniikkaa?