Matka Puhtausmaahan : Hygieniatunti ja hygieniaopas alakoululaisille
Kuntola, Tanja (2015)
Kuntola, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317188
Tiivistelmä
Kuntola, Tanja. ”Matka Puhtausmaahan”. Hygieniatunti ja hygieniaopas alakoululaisille. Syksy 2015, 48 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK)
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kerrotaan, miten suunnitellaan ja toteutetaan hygieniatunti 3.-luokkalaisille lapsille. Opinnäytetyöhön kuuluu lisäksi hygieniaopas, jonka sopiva kohderyhmä olisi 1.-3.-luokkalaiset. Opinnäytetyössä keskitytään lisäksi alakoululaisten hygienian opetukseen ja heidän hygieniatottumuksiinsa. Tunnin ja oppaan suunnittelussa neuvoja antoivat terveydenhoitaja ja luokanopettaja.
Tavoitteena oli edistää lasten terveyttä kiinnittämällä heidän huomiota omaan päivittäiseen hygieniaansa. Tavoitteena oli myös kehittää opetusmenetelmää, joka innostaa lasta oppimaan. Hygieniatunti toteutettiin tarinan muodossa ja opetuksessa käytettiin paljon kuvia. Tunti sisälsi myös hiukan toiminnallisuutta ja keskustelua. Hygieniatunti pidettiin kahdessa eri koulussa ja molemmista saatiin hyvää palautetta. Tässä opinnäytetyössä keskitytään Itä-Porin yhtenäiskouluun.
Hygieniatunnin ajankohta oli huhtikuu 2015. Tunnin aiheet oli rajattu käsi- ja suuhygieniaan sekä hiusten- ja ihonhoitoon. Hygieniatunnin jälkeen oppilaat vastasivat lyhyeen palautekyselyyn. Kyselyn perusteella opetetut asiat olivat puolelle oppilaista ennestään tuttuja.
Asiasanat: hygienia, alakoulu, hygieniaopas, hygieniatunti.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kerrotaan, miten suunnitellaan ja toteutetaan hygieniatunti 3.-luokkalaisille lapsille. Opinnäytetyöhön kuuluu lisäksi hygieniaopas, jonka sopiva kohderyhmä olisi 1.-3.-luokkalaiset. Opinnäytetyössä keskitytään lisäksi alakoululaisten hygienian opetukseen ja heidän hygieniatottumuksiinsa. Tunnin ja oppaan suunnittelussa neuvoja antoivat terveydenhoitaja ja luokanopettaja.
Tavoitteena oli edistää lasten terveyttä kiinnittämällä heidän huomiota omaan päivittäiseen hygieniaansa. Tavoitteena oli myös kehittää opetusmenetelmää, joka innostaa lasta oppimaan. Hygieniatunti toteutettiin tarinan muodossa ja opetuksessa käytettiin paljon kuvia. Tunti sisälsi myös hiukan toiminnallisuutta ja keskustelua. Hygieniatunti pidettiin kahdessa eri koulussa ja molemmista saatiin hyvää palautetta. Tässä opinnäytetyössä keskitytään Itä-Porin yhtenäiskouluun.
Hygieniatunnin ajankohta oli huhtikuu 2015. Tunnin aiheet oli rajattu käsi- ja suuhygieniaan sekä hiusten- ja ihonhoitoon. Hygieniatunnin jälkeen oppilaat vastasivat lyhyeen palautekyselyyn. Kyselyn perusteella opetetut asiat olivat puolelle oppilaista ennestään tuttuja.
Asiasanat: hygienia, alakoulu, hygieniaopas, hygieniatunti.