Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Selvitys Lidl Leppävirran asiakastyytyväisyydestä

Kaipainen, Juha (2016)

Avaa tiedosto
Kaipainen_Juha.pdf (690.1Kt)
Lataukset: 


Kaipainen, Juha
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221577
Tiivistelmä
Lidl Leppävirta ei ole saanut toimintansa aikana merkittävästi kirjallista asiakaspalautetta, joten selvityksen tarkoituksena oli tiedustella myymälän asiakkaiden mielipiteitä sen asiakakaspalvelusta, palveluympäristöstä ja tuotteista. Tavoitteena oli siis selvittää myymälän henkilöstölle, mitä asioita myymälässä tehdään hyvin ja mitä toimintoja voisi kehittää, mikäli vaikutusmahdollisuuksia on. Samalla tavoitteeni oli kehittää Lidl Leppävirran henkilöstön ammattitaitoa.

Selvityksen teoriaosassa perehdytään asiakaspalveluun. Ensimmäiseksi määritellään, mitä palvelu on. Seuraavaksi käsitellään asiakaspalvelun tärkeyttä, ulkoista ja sisäistä palvelua, asiakaskohtaamisen taitoja, asiakaspalvelutapahtuman vaiheet sekä lopuksi asiakastyytyväisyys. Lisäksi käsitellään kvantitatiivista tutkimusta ja määritellään tyytyväisyys-käsite. Työn tutkimusosaa varten lokakuussa 2015 Lidl Leppävirran myymälässä toteutettiin kyselytutkimus asiakkaille ennalta määritellyn viikon aikana.

Kyselytutkimuksen tuloksista selvisi, että vastaajat olivat suhteellisen tyytyväisiä myymälän asiakaspalveluun, palveluympäristöön ja tuotteisiin. Työntekijät tervehtivät vastaajia hyvin kassoilla, mutta aktiivisuutta hyvästelemiseen tulisi lisätä. Myymälän sisäänkäynnin luona ja hyllyjen välissä tervehtimisen taso oli vaihtelevaa, mutta paistopisteellä tervehtimistä olisi parannettava reilusti. Työntekijöiden ominaisuuksia oli kiitelty, mutta tavoitettavuutta, ammattitaitoa ja palvelunopeutta tulisi hieman tarkastella. Myymälää kohtaan vastaajien tyytyväisyys oli hyvällä tasolla, sen viihtyisyyden kuitenkin kaivatessa parannusta. Kaksi kolmasosaa vastaajista olivat tyytyväisiä myymälän avautumisajan aikaistumiseen. Tuotevalikoimaa kohtaan mielipiteet jakautuivat, mutta yleinen havainto oli se, että siihen kaivataan laajennusta. Tuotteiden ja alennustuotteiden löytäminen ei tuottanut vastaajien mielestä juurikaan vaikeuksia, vaikka käytännössä tätä ongelmaa usein ilmenee omien kokemuksieni perusteella. Tuotteiden asettelu myymälässä on kelvollinen. Niin sanottuihin ”sisäänheittotuotteisiin” eli hedelmiin ja vihanneksiin, paistopistetuotteisiin ja käyttötavaroihin vastaajat olivat tyytyväisiä, mutta käyttötavaroiden esillepanoon voisi keskittää voimavaroja. Käyttötavaroita toivottiin myös enemmän tarjolle.

Jatkossa Lidl Leppävirran työntekijöiden tulisi keskittyä tervehtimisaktiivuuteen entistä enemmän joka puolella myymälää ja erityisesti paistopisteellä. Myös aktiivisuutta asiakkaiden hyvästelemiseen olisi lisättävä. Näiden lisäksi työntekijöiden tavoitettavuutta, ammattitaitoa ja palvelunopeutta tulisi tarkastella hieman. Myymälän viihtyisyys on yksi asia, joka kaipaisi muutosta sekä pullonpalautuspisteen siisteyteen olisi kiinnitettävä aikaisempaa parempaa huomiota. Tuotevalikoimaa toivottiin laajennettavan ja tuotteiden sijoittelu saisi olla vastaajien mielestä parempi. Käyttötavaroiden asetteluun voisi panostaa enemmän ja niitä toivottiin aikaisempaa enemmän myyntiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste