Kohti onnistunutta tapahtumaa : palvelumuotoilun esittely tapahtumaorganisaatiolle
Soikkeli, Suvi (2016)
Soikkeli, Suvi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251639
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Monineuvoiset Urheilijat ry., jonka tavoitteena on opiskelijalähtöisesti kehittää ja edistää korkeakoulujen yhteistyötä ja liikuntatoimintaa. Yhdistys toteutti vuoden 2015 heinä-elokuun vaihteessa Pohjoismaiden opiskelijoiden rantalentopallon mestaruus (NSBVC)- tapahtuman Kuopion satamassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten palvelumuotoilun työkaluja voidaan hyödyntää tapahtumatuotannossa ja samalla esitellä näitä työkaluja niitä ennestään tuntemattomalle organisaatiolle. Samalla tutkittiin myös kävijöiden suhtautumista tapahtumaan, jonka tuotantoprosessissa oli hyödynnetty kyseisiä työkaluja.
Työn teoriaosuudessa määritellään mitä tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan tapahtumalla, kuvaillaan tapahtuma-tuotantoprosessia strategisesta ja operatiivisesta näkökulmasta sekä pohditaan tapahtuman laadun määrittämistä eri kriteerien ja elämyksen kannalta. Tapahtumatuotannon määrittelyn jälkeen perehdytään palvelumuotoiluun ja tässä opinnäytyössä käytettyihin palvelumuotoilun työkaluihin. Työkalut ja niiden suunnittelu esitellään vaiheittain asiakkaasta hänen kokemukseensa edeten. Käsiteltäviä työkaluja ovat asiakasprofiilit, joita luotiin tapahtumaan viisi erilaista, palvelupolku, palvelun kontaktipisteet ja palvelujärjestelmän visuaalinen kuvaus eli service blueprint.
Tutkimusosassa käydään läpi tapahtuman aikana kerätty asiakaskysely ja sen tulokset. Kysely toteutettiin mobiilia-plikaation ja tapahtuman Facebook-sivuilla jaetun linkin kautta, ja siihen vastasi yhteensä 37 kävijää. Kyselyn tu-lokset vahvistivat käsitystä, että palvelumuotoilun hyödyntämisellä on positiivinen vaikutus kävijän kokemukseen tapahtumasta. Lisäksi käsitellään lyhyesti toimeksiantajan kokemuksia palvelumuotoilusta prosessin jälkeen.
Pohdinta osuudessa pohdin omaa oppimistani, opinnäytetyöprosessia ja tapahtumatuotannon ja palvelumuotoilun yhdistämistä saatujen tulosten perusteella. Jatkotutkimus- ja kehittämiskohteiksi ehdotetaan tapahtumaorganisaa-tion ulkopuolisen kävijän mukaan ottamista tapahtumatuotantoprosessiin ja esiteltyjen mallien syventämistä ja ajankohtaistamista kerättyjen tietojen perusteella tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten palvelumuotoilun työkaluja voidaan hyödyntää tapahtumatuotannossa ja samalla esitellä näitä työkaluja niitä ennestään tuntemattomalle organisaatiolle. Samalla tutkittiin myös kävijöiden suhtautumista tapahtumaan, jonka tuotantoprosessissa oli hyödynnetty kyseisiä työkaluja.
Työn teoriaosuudessa määritellään mitä tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan tapahtumalla, kuvaillaan tapahtuma-tuotantoprosessia strategisesta ja operatiivisesta näkökulmasta sekä pohditaan tapahtuman laadun määrittämistä eri kriteerien ja elämyksen kannalta. Tapahtumatuotannon määrittelyn jälkeen perehdytään palvelumuotoiluun ja tässä opinnäytyössä käytettyihin palvelumuotoilun työkaluihin. Työkalut ja niiden suunnittelu esitellään vaiheittain asiakkaasta hänen kokemukseensa edeten. Käsiteltäviä työkaluja ovat asiakasprofiilit, joita luotiin tapahtumaan viisi erilaista, palvelupolku, palvelun kontaktipisteet ja palvelujärjestelmän visuaalinen kuvaus eli service blueprint.
Tutkimusosassa käydään läpi tapahtuman aikana kerätty asiakaskysely ja sen tulokset. Kysely toteutettiin mobiilia-plikaation ja tapahtuman Facebook-sivuilla jaetun linkin kautta, ja siihen vastasi yhteensä 37 kävijää. Kyselyn tu-lokset vahvistivat käsitystä, että palvelumuotoilun hyödyntämisellä on positiivinen vaikutus kävijän kokemukseen tapahtumasta. Lisäksi käsitellään lyhyesti toimeksiantajan kokemuksia palvelumuotoilusta prosessin jälkeen.
Pohdinta osuudessa pohdin omaa oppimistani, opinnäytetyöprosessia ja tapahtumatuotannon ja palvelumuotoilun yhdistämistä saatujen tulosten perusteella. Jatkotutkimus- ja kehittämiskohteiksi ehdotetaan tapahtumaorganisaa-tion ulkopuolisen kävijän mukaan ottamista tapahtumatuotantoprosessiin ja esiteltyjen mallien syventämistä ja ajankohtaistamista kerättyjen tietojen perusteella tulevaisuudessa.