Vauvamahan kanssa koulun käytävillä : koulu- ja opiskeluterveydenhoitajien kokemuksia nuorten raskaana olevien kohtaamisesta
Varjoinen, Outimaria; Huhtasalo, Anne (2016)
Varjoinen, Outimaria
Huhtasalo, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152261
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa koulu- ja opiskeluterveydenhoitajien kokemuksia nuorten raskaana olevien kohtaamisesta. Tavoitteena oli, että terveydenhoitajien tietämys nuorten raskaana olevien kohtaamisesta ja tukemisesta lisääntyy. Tehtävänä oli kuvata terveydenhoitajien kokemuksia nuorten raskaana olevien kohtaamisesta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen kaupungin ja Nokian kaupungin kanssa. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin sähköpostitse haastattelemalla koulu- ja opiskeluterveydenhoitajia. Aineisto koostui kuuden terveydenhoitajan haastatteluista, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Terveydenhoitajilla oli kokemuksia yhteensä 10 nuoren raskaana olevan kohtaamisesta. Opinnäytetyö täyttää Suomen Akatemian tutkimuseettiset ohjeet.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että terveydenhoitajat kokivat ammatillisen osaamisen merkittävimmäksi osa-alueeksi nuoria raskaana olevia kohdatessa. Vuorovaikutustaidot ja eettinen osaaminen olivat tärkeimmät ammatilliset taidot, joita terveydenhoitajat kokivat tarvitsevansa. Nuorille tarjottavien tukimuotojen olisi pitänyt olla monipuolisempia ja moniammatillisempia. Verkostoituminen ja yhteistyö eri palveluntarjoajien välillä nähtiin tärkeänä. Terveydenhoitajat kokivat eniten huolen ja epävarmuuden tunteita kohdatessaan nuoria raskaana olevia. Osa koki kohtaamiset helppoina ja vaivattomina. Myönteisenä nähtiin kokemus omasta tarpeellisuudesta ja tukena olemisesta.
Vaikka terveydenhoitajat kokevat pääosin omaavansa riittävät taidot nuorten raskaana olevien kohtaamiseen, jää kehittämisen varaa kokonaisvaltaisemman tuen mahdollistamisen ja yhteistyön sujuvuuden suhteen. Nuorten raskaudet ovat Suomessa harvinainen ilmiö, joten aiheesta ei juuri ole suomalaisia tutkimuksia. Muutamia suomalaisia tutkimuksia nuorten kokemuksista on tehty, mutta ei ammattilaisten näkökulmasta. Kattavamman tiedon saamiseksi olisi tärkeää tutkia muiden, nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten kuten opettajien, koulupsykologien ja -kuraattoreiden kokemuksia raskaana olevien nuorten kohtaamisesta.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että terveydenhoitajat kokivat ammatillisen osaamisen merkittävimmäksi osa-alueeksi nuoria raskaana olevia kohdatessa. Vuorovaikutustaidot ja eettinen osaaminen olivat tärkeimmät ammatilliset taidot, joita terveydenhoitajat kokivat tarvitsevansa. Nuorille tarjottavien tukimuotojen olisi pitänyt olla monipuolisempia ja moniammatillisempia. Verkostoituminen ja yhteistyö eri palveluntarjoajien välillä nähtiin tärkeänä. Terveydenhoitajat kokivat eniten huolen ja epävarmuuden tunteita kohdatessaan nuoria raskaana olevia. Osa koki kohtaamiset helppoina ja vaivattomina. Myönteisenä nähtiin kokemus omasta tarpeellisuudesta ja tukena olemisesta.
Vaikka terveydenhoitajat kokevat pääosin omaavansa riittävät taidot nuorten raskaana olevien kohtaamiseen, jää kehittämisen varaa kokonaisvaltaisemman tuen mahdollistamisen ja yhteistyön sujuvuuden suhteen. Nuorten raskaudet ovat Suomessa harvinainen ilmiö, joten aiheesta ei juuri ole suomalaisia tutkimuksia. Muutamia suomalaisia tutkimuksia nuorten kokemuksista on tehty, mutta ei ammattilaisten näkökulmasta. Kattavamman tiedon saamiseksi olisi tärkeää tutkia muiden, nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten kuten opettajien, koulupsykologien ja -kuraattoreiden kokemuksia raskaana olevien nuorten kohtaamisesta.