Viidesluokkalaisten tyttöjen seksuaalikasvatustunnin toteuttaminen
Hintsala, Jemina (2016)
Hintsala, Jemina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603113097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603113097
Tiivistelmä
Seksuaalikasvatuksen tarkoituksena on luoda hyvä pohja tuleville ihmissuhteille, kehittää ymmärrystä lapsen ja nuoren omasta kehosta ja itsemääräämisoikeudesta. Työssä käsitellään viidennen luokan seksuaalikasvatustuntia, sen sisältöä ja toteutusta. Toimeksiantajana on Siikajoen kunnan kouluterveydenhoitaja.
Seksuaalikasvatustunti pidetään vuosittain kaikille Suomen viidennen luokan tytöille. Tunnin tarkoitus on antaa tytöille terveellinen ja oikea käsitys murrosiästä ja tulevasta aikuisuudesta, ennen kuin he lukevat ja kuulevat tietoa muualta mediasta. Kouluterveydenhoitaja antaa seksuaalikas-vatusta ryhmämuotoisesti eri luokille ja yksilöllisesti terveystarkastusten yhteydessä.
Tietoa aiheesta on etsitty kirjallisuudesta ja alan nettisivuilta. Tunnin materiaali on rakennettu kirjoitetun tietoperustan pohjalta. Aiheeseen on lisätty myös HPV-rokotus, joka on tullut yleiseen rokotusohjelmaan kaikille kuudennen luokan tytöille. Aiheen lisääminen sisältöön varmisti, että tytöt tulevat tietoiseksi siitä, mikä rokotus heille seuraavana vuonna annetaan ja miksi. Rokotus on vapaaehtoinen. Tytöt saivat materiaalin tulostettuina paperiversioina ja Libressen lahjoittamia terveyssidenäytteitä. Suunnittelun pohjalla on käytetty omaa kokemusta kyseisestä tunnista alakouluikäisenä ja ulkopuolisten ihmisten kokemuksia kyseisistä tunneista.
Tavoitteena oli, että tunti toteutuisi rennossa ilmapiirissä, ilman suurempia jännityksiä. Toivottiin vapaata ja luontevaa keskustelua, ja kysymyksiä tytöiltä. Tämä ei kuitenkaan toteutunut, vaan tytöt istuivat hiljaa koko tunnin ajan. Myöhemmin kouluterveydenhuollon harjoittelussa on pystytty toteuttamaan tunti uudelleen ja tekemään tarvittavat muutokset kehittämisideoiden pohjalta.
Projektin ansiosta oma kokemus terveydenhoitajan työstä ja ryhmäohjauksesta lisääntyi. Tytöt saivat oikeanlaista tietoa tulevasta murrosiästä ja materiaalia aiheesta. Yhteistyötaho sai käyttöönsä projektissa tehdyn materiaalin.
Työstäni hyötyvät terveydenhoitajaopiskelijat ja kentällä työskentelevät kouluterveydenhoitajat. Kehitysehdotuksena ja jatkotoimenpiteenä aiheesta tehdään vielä kehittämistehtävä, jossa käsitellään syvemmin tunnin toteutustyyliä.
Seksuaalikasvatustunti pidetään vuosittain kaikille Suomen viidennen luokan tytöille. Tunnin tarkoitus on antaa tytöille terveellinen ja oikea käsitys murrosiästä ja tulevasta aikuisuudesta, ennen kuin he lukevat ja kuulevat tietoa muualta mediasta. Kouluterveydenhoitaja antaa seksuaalikas-vatusta ryhmämuotoisesti eri luokille ja yksilöllisesti terveystarkastusten yhteydessä.
Tietoa aiheesta on etsitty kirjallisuudesta ja alan nettisivuilta. Tunnin materiaali on rakennettu kirjoitetun tietoperustan pohjalta. Aiheeseen on lisätty myös HPV-rokotus, joka on tullut yleiseen rokotusohjelmaan kaikille kuudennen luokan tytöille. Aiheen lisääminen sisältöön varmisti, että tytöt tulevat tietoiseksi siitä, mikä rokotus heille seuraavana vuonna annetaan ja miksi. Rokotus on vapaaehtoinen. Tytöt saivat materiaalin tulostettuina paperiversioina ja Libressen lahjoittamia terveyssidenäytteitä. Suunnittelun pohjalla on käytetty omaa kokemusta kyseisestä tunnista alakouluikäisenä ja ulkopuolisten ihmisten kokemuksia kyseisistä tunneista.
Tavoitteena oli, että tunti toteutuisi rennossa ilmapiirissä, ilman suurempia jännityksiä. Toivottiin vapaata ja luontevaa keskustelua, ja kysymyksiä tytöiltä. Tämä ei kuitenkaan toteutunut, vaan tytöt istuivat hiljaa koko tunnin ajan. Myöhemmin kouluterveydenhuollon harjoittelussa on pystytty toteuttamaan tunti uudelleen ja tekemään tarvittavat muutokset kehittämisideoiden pohjalta.
Projektin ansiosta oma kokemus terveydenhoitajan työstä ja ryhmäohjauksesta lisääntyi. Tytöt saivat oikeanlaista tietoa tulevasta murrosiästä ja materiaalia aiheesta. Yhteistyötaho sai käyttöönsä projektissa tehdyn materiaalin.
Työstäni hyötyvät terveydenhoitajaopiskelijat ja kentällä työskentelevät kouluterveydenhoitajat. Kehitysehdotuksena ja jatkotoimenpiteenä aiheesta tehdään vielä kehittämistehtävä, jossa käsitellään syvemmin tunnin toteutustyyliä.