Tilitoimiston asiakaskannattavuus ja hinnoittelu : Case Tilitoimisto Ky
Nyholm, Nina-Maria (2016)
Nyholm, Nina-Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153188
Tiivistelmä
Palvelualan yritysten kannattavuus perustuu siihen, että sen asiakastuotot ovat suuremmat kuin palvelun tuottamisesta aiheutuvat asiakaskustannukset. Palvelualan yritysten asiakaskannattavuuksissa saattaa olla suuria eroja. Tämä voi joh-tua siitä, että asiakkaat ja heidän tarpeensa ovat erilaisia. Asiakkaiden välillä on myös hinnoittelueroja. Tämän opinnäytetyön aiheena oli Tilitoimisto Ky:n asiakaskannattavuus. Se tarjoaa asiakkailleen kirjanpito-, palkanlaskenta- sekä tilinpäätöspalveluja. Tilitoi-misto Ky kaipasi oman toimintansa kehittämiseen tietoa asiakaskohtaisista kannattavuuksista ja syistä kannattavuuseroihin. Nämä ovatkin opinnäytetyön tavoitteena. Kannattavuutta tarkastellaan erityisesti hinnoittelun näkökulmasta. Aihe on merkityksellinen Tilitoimisto Ky:lle, sillä sen on mahdollista parantaa kannattavuuttaan kehittämällä asiakassuhteitaan ja hinnoitteluaan. Koska Tilitoimisto Ky:n kirjanpitoasiakkailla on käytössä kolme erilaista hinnoittelutapaa, haluttiin tietää, onko hinnoittelutavalla vaikutusta tilitoimiston asiakaskohtaiseen kannattavuuteen. Tutkimukseen harkinnanvaraisesti valikoidut kirjanpitoasiakkaat ryhmiteltiin hinnoittelutavan mukaan kolmeen ryhmään ja asiakaskannattavuutta tarkasteltiin sekä asiakkaittain että ryhmittäin. Asiakaskohtaiset kustannukset selvitettiin pääasiassa toimintolaskennan avulla. Toimintolaskennalla tarkoitetaan kustannustenlaskentamenetelmää, joissa kustannukset kohdistetaan kaksivaiheisesti aiheuttamisperiaatteen mukaan kustan-nuksia aiheuttaville asiakkaille. Toimintolaskentaa varten kirjanpitäjät pitivät työaikakirjanpitoa kuukauden ajan, jotta asiakaskohtaiset työajat saatiin selville. Asiakaskohtaisissa kannattavuuksissa on suuria eroja. Hinnoittelumenetelmällä on vaikutusta asiakaskohtaiseen kannattavuuteen, mutta se ei ole ainoa siihen vaikuttava tekijä. Suurin kannattavuuseroja aiheuttava tekijä oli palveluun käytetty työaika.