Muskaria tyylillä : Eri musiikkityylien ilmeneminen varhaisiän musiikinopetuksessa
Yli-Pekkala, Sanni; Nevantaus-Jokinen, Tuuli (2016)
Yli-Pekkala, Sanni
Nevantaus-Jokinen, Tuuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa varhaisiän musiikinopettajien mielipiteitä eri musiikkityylien käytöstä varhaisiän musiikinopetuksessa sekä selvittää kuuluvatko eri musiikkityylit lastenmusiikissa monipuolisesti. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää koe-taanko monipuolinen musiikkityylien käyttö varhaisiän musiikkikasvatuksessa tärkeäksi ja olennaiseksi, koetaanko eri musiikkityylien käyttämisen välillä tärkeyseroja, mitä musiik-kityylejä varhaisiän musiikinopetuksessa käytetään sekä miten musiikkityylejä käytetään. Opinnäytetyön tehtävänä oli myös kartoittaa kuuluuko suomalaisessa lastenmusiikissa eri musiikkityylejä monipuolisesti, onko monipuolinen musiikkityylien kuuluminen lastenmu-siikissa säveltäjistä tärkeää sekä käyttävätkö säveltäjät tietoisesti eri musiikkityylejä mo-nipuolisesti.
Opinnäytetyössä suomalaisten varhaisiän musiikinopettajien mielipiteiden keräämiseen käytettiin kyselytutkimusta ja toisena tutkimusmenetelmänä tämän päivän lasten musii-kin tarkasteluun käytettiin asiantuntijateemahaastatteluita. Aineisto analysoitiin kvalita-tiivisesti.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että musiikkityylien monipuolinen käyttö varhaisiän musiikki-kasvatuksessa sekä monipuolinen kuuluminen lastenmusiikissa koettiin tärkeäksi. Opin-näytetyön kyselyn vastaajat kertoivat kuitenkin käyttävänsä musiikkityylejä suppeasti opetuksessaan. Tämän päivän populaarimusiikki koettiin epäolennaisemmaksi varhaisiän musiikkikasvatuksen kannalta kuin musiikkityylit, joita mediassa harvemmin kuulee. Tär-keäksi varhaisiän musiikinopetuksen kannalta koettiin, että opetuksessa käytetty musiik-ki oli hyvin tehtyä sekä lapsen maailmaan sopivaa.
Opinnäytetyössä suomalaisten varhaisiän musiikinopettajien mielipiteiden keräämiseen käytettiin kyselytutkimusta ja toisena tutkimusmenetelmänä tämän päivän lasten musii-kin tarkasteluun käytettiin asiantuntijateemahaastatteluita. Aineisto analysoitiin kvalita-tiivisesti.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että musiikkityylien monipuolinen käyttö varhaisiän musiikki-kasvatuksessa sekä monipuolinen kuuluminen lastenmusiikissa koettiin tärkeäksi. Opin-näytetyön kyselyn vastaajat kertoivat kuitenkin käyttävänsä musiikkityylejä suppeasti opetuksessaan. Tämän päivän populaarimusiikki koettiin epäolennaisemmaksi varhaisiän musiikkikasvatuksen kannalta kuin musiikkityylit, joita mediassa harvemmin kuulee. Tär-keäksi varhaisiän musiikinopetuksen kannalta koettiin, että opetuksessa käytetty musiik-ki oli hyvin tehtyä sekä lapsen maailmaan sopivaa.