Organizing International Services : JAM University of Applied Sciences - School of Business
Kuivalainen, Miikka (2016)
Kuivalainen, Miikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603203387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603203387
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Jyväskylän ammattikorkeakoulun kansainvälistymispalvelut toimivat yleisesti ja kuinka nämä palvelut ovat organisoitu. Toinen tavoite oli selvittää, kuinka tyytyväisiä työntekijät ovat näihin palveluihin. Tarkoitus oli saada selville, voitaisiinko liiketoimintayksikön kansainvälistymisen toimintoja saada organisoitua tehokkaammin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusotetta. Laadullinen tutkimus suoritettiin tekemällä neljä teemahaastattelua, joiden kohteena olivat työntekijät, jotka työskentelevät kansainvälistymisen parissa. Määrällisessä tutkimusosiossa käytettiin kyselyä, joka lähetettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun eri koulutusyksiköihin. Kokonaisuudessaan 270 kyselylomaketta postitettiin suoraan yksiköihin, mikä antoi vastausprosentiksi 42 %. Kysely suunnattiin henkilöstölle, joiden ajateltiin olevan kansainvälistymispalveluiden asiakkaita.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kansainvälistymispalveluiden nykyinen toiminta on hyvällä tasolla ja henkilöstö ilmaisi olevansa enimmäkseen tyytyväisiä näihin palveluihin. Kehitysehdotuksina nousi esille parempi yhteydenpito keskitettyjen kansainvälistymispalveluiden ja koulutusyksiköiden välillä.
Isojen ryhmien ja toimintojen organisointiin on monia erilaisia vaihtoehtoja. Tässä tapauksessa kohteena oli kansainvälistymisorganisaatio. Tämän tutkimuksen perusteella yksi tärkeimmistä asioista on kommunikointi. Mietittäessä eri toimintojen organisointia selkeät vastuualueet ja yhteiset strategiset tavoitteet pitäisi aina ottaa tarkasti huomioon.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusotetta. Laadullinen tutkimus suoritettiin tekemällä neljä teemahaastattelua, joiden kohteena olivat työntekijät, jotka työskentelevät kansainvälistymisen parissa. Määrällisessä tutkimusosiossa käytettiin kyselyä, joka lähetettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun eri koulutusyksiköihin. Kokonaisuudessaan 270 kyselylomaketta postitettiin suoraan yksiköihin, mikä antoi vastausprosentiksi 42 %. Kysely suunnattiin henkilöstölle, joiden ajateltiin olevan kansainvälistymispalveluiden asiakkaita.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kansainvälistymispalveluiden nykyinen toiminta on hyvällä tasolla ja henkilöstö ilmaisi olevansa enimmäkseen tyytyväisiä näihin palveluihin. Kehitysehdotuksina nousi esille parempi yhteydenpito keskitettyjen kansainvälistymispalveluiden ja koulutusyksiköiden välillä.
Isojen ryhmien ja toimintojen organisointiin on monia erilaisia vaihtoehtoja. Tässä tapauksessa kohteena oli kansainvälistymisorganisaatio. Tämän tutkimuksen perusteella yksi tärkeimmistä asioista on kommunikointi. Mietittäessä eri toimintojen organisointia selkeät vastuualueet ja yhteiset strategiset tavoitteet pitäisi aina ottaa tarkasti huomioon.